عاملین کشتار یک شوکا در منطقه حفاظت شده لوه دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز یکشنبه ۹۳/۱۲/۱۰ نیروهای یگان محیط زیست استان گلستان حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده لوه حوالی غروب آفتاب متوجه نور ضعیفی از درون جنگل شدند.

مسئول منطقه حفاظت شده لوه در این باره گفت: با توجه به تاریک شدن هوا و اینکه احتمال میدادیم نور مشاهده شدن متعلق به شکارچیان باشد، محیط بانان در چند نقطه از مسیرهای احتمالی خروج از جنگل به کمین نشستند.

مهندس احمد احمدی اظهار داشت: مامورین پس از مدتی در تاریکی هوا ۳ نفر را حین خروج از جنگل مشاهده کرده و دستور ایست صادر نمودند اما شکارچیان غیرمجاز به محض شنیدن فرمان ایست متواری شدند.

محیط بانان به تعقیب متخلفین پرداخته و پس از مدتی تعقیب و گریز در جنگل هر سه نفر را بازداشت نمودند.

…………..تصویر: شکارچیان متخلف دستگیر شده به همراه لاشه یک شوکا و یک اسلحه دولول قاچاق

احمدی گفت: از شکارچیان متخلف لاشه یک شوکا، یک قبضه اسلحه دولول قاچاق و تعدادی فشنگ چهارپاره (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه) کشف و ضبط گردید.

این شوکا ماده و به احتمال فراوان باردار بوده است اما به دلیل خرد شدن لاشه و تخلیه اندام داخلی در جنگل امکان اثبات این موضوع وجود نداشت.

پرونده متهمین پس از واریز مبلغ ۳۲ میلیون ریال جریمه نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک شوکا، به جرم حمل و استفاده از سلاح غیرمجاز و شکار غیرمجاز گونه جانوری حمایت شده به مراجع قضایی ارسال گردید.

……………..تصویر: لاشه شکار و ادوات کشف شده از شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده لوه

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در ایران سه گونه گوزن، یعنی گوزن زرد، گوزن قرمز (مرال) و شوکا زیست می کنند. زیستگاه گوزن زرد جنوب غربی کشور بوده است. گوزن زرد در حال حاضر از طبیعت کشور حذف شده و صرفا تعدادی در اسارت نگهداری می شوند.

حیات گوزن‌ ها در شمال ایران قدمتی طولانی دارد و مرال و شوکا روزگاری در گستره وسیعی از مناطق جنگلی جنوب دریای خزر در استان‌ های گیلان، مازندران، گلستان و آذربایجان شرقی زندگی میکرده اند.

شوکا (گوزن مینیاتوری) کوچکترین گونه گوزن کشوربه شمار می رود. شوکا با رنگ بدن تقریبا قهوه‌ای و نوک موهای روشن‌ حدود ۱۵ کیلوگرم وزن دارد.

در حال حاضر نسل شوکا به دلیل تخریب گسترده و تغییر کاربری عرصه های جنگلی شمال کشور به مناطق مسکونی و زمین های کشاورزی، همچنین شکار غیرمجاز به شدت کاهش یافته و در آستانه انقراض قرار دارد.

با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و عدم امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد شوکاهای باقیمانده در کشور وجود ندارد اما چیزی که مسلم است جمعیت این گونه در بسیاری از مناطق جنگلی شمال کشور بطور کامل از بین رفته و یا شدیدا کاهش یافته است.

ارسال کننده محمود نعیمی