سیلاب، عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد 15 خرداد دلیجان

ایلنا

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: علت اصلی مرگ و میر ماهیان سد 15 خرداد شهرستان دلیجان در روزهای اخیر، سیلاب و بهم خوردن مشخصات کیفی آب است. بیشترین تلفات ماهیان این سد در گونه «کاراس» است که این ماهیان کف‌زی هستند. 11اردیبهشت

به گزارش ایلنا، مازیار شریفی افزود: در فصل بهار بعد از هر بار بارش باران، سیلاب با سرعت وارد سد می‌شود و همراه خود گل و لای زیادی را وارد سد می‌کند که به همین دلیل مشخصات فیزیکی و شیمیایی آب به هم می‌خورد و موجب تغییرات شدید در اکوسیستم آب می‌شود.

وی به دلایل تلف شدن ماهیان سد 15 خرداد دلیجان اشاره کرده و ادامه داد: با ورود گل و لای به سد، آب‌شش‌های ماهی کارایی لازم را در آب گل‌آلود از دست می‌دهد و این شرایط موجب می‌شود تنفس ماهی‌ها با مشکل مواجه شود و در نتیجه موجب خفه شدن آنها می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه ماهیان موجود در سد 15 خرداد دلیجان به صورت وحشی زندگی می‌کنند، اظهار داشت: در چند مرحله از ماهی‌های سد نمونه‌برداری انجام شده که در نمونه‌ها و کالبدشکافی هیچ‌گونه خونریزی غیرطبیعی مشاهده نشده است.

شریفی به شرایط فیزیکی و منطقه‌ای سد 15 خرداد دلیجان اشاره داشته و تصریح کرد: این سد در شمال غرب شهرستان دلیجان و در فاصله 5 کیلومتری این منطقه قرار دارد. حجم آب مفید سد مذکور 165 میلیون مترمکعب است.
انتهای پیام/