جزئیات سفر ابتکار و مسئولین پنج وزارتخانه و سازمان مرتبط با گردوغبار به اهواز

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در راس هیاتی متشکل از معاونان پنج وزارتخانه و سازمان‌های مرتبط با پدیده گرد و غبار صبح امروز (سه شنبه) وارد استان خوزستان شد و در فرودگاه اهواز مورد استقبال استاندار و مقامات محلی قرار گرفت.

در این سفر معاونان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و کشور، ستاد مدیریت بحران و سازمان هوا‌شناسی حضور داشتند که بر اساس بسته اجرایی دولت برای مقابله با ریزگرد‌ها درخصوص نحوه اجرای آن در این سفر بحث و بررسی صورت گرفت.

 

یکشنبه شب در جلسه هیات دولت برنامه اقدام ملی مقابله با گرد و غبار با تاکید ویژه بر استان خوزستان مطرح شده، وظایف و اعتبارات مورد نیاز برای اقدامات اجرایی هر دستگاه نیز تعیین، کلیات و اعتبارات مورد نیاز دستگاه‌ها مورد توافق قرار گرفت و جدول اولیه‌ای آن تصویب شد.

بررسی اجرای مصوبات دولت در مورد ریزگردها با حضور استاندار خوزستان

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پس از ورود به اهواز در صبحانه کاری که با حضور استاندار خوزستان و نمایندگانی از وزارتخانه های نیرو و جهادکشاورزی تشکیل شد بر تعامل، هماهنگی و همگرایی بیشتر سازمان ها و دستگاه های اجرایی و کنترل و کاهش آثار مخرب ریزگردها تاکید کرد.

در این نشست عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با بیان اینکه مردم خوزستان صدمات و لطمات زیادی از ناحیه گرد و غبار و آلودگی هوا متحمل شدند گفت: امکانات سازمان ها، وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه برای کاهش آثار پدیده ریزگردها در خوزستان باید بسیج شود و در این ارتباط موظف هستیم به وظیفه ملی تامین سلامت مردم عمل کنیم.

به دلیل خشکسالی های اخیر کانون های فرسایش بادی در خوزستان ۲۷ درصد افزایش یافته است

ابتکار در جریان این سفر در نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در دانشگاه شهید چمران اهواز شرکت نموده و گفت: مصوبات جلسه روز یکشنبه دولت در خصوص وقوع گردوغبار در خوزستان نشان دهنده این است که دولت با جدیت پیگیری حل این مشکل است.

وی گفت: دراین جلسه مقرر شد دستگاه های پیش بینی و اندازه گیری سنجش آلودگی هوا خریداری شده و مراکز درمانی خوزستان نیز برای ارایه خدمات به مردم تجهیز شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: همچنین اعتباراتی نیز برای دستگاه های مختلف خوزستان برای مقابله با پدیده گردوغبار در نظر گرفته شده تا با محوریت استانداری خوزستان اقدامات لازم دراین زمینه انجام شود.

ابتکار از تدوین برنامه کاهش گردوغبار خبر داد و گفت: با توجه به اینکه چندین استان کشور درگیر این مشکل هستند برنامه کاهش گردو غبار تدوین می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره به اینکه دلیل اصلی بروز پدیده گرد و غبار در خوزستان، خشکسالی های اخیر است افزود: کانون های فرسایش بادی در خوزستان ۲۷ درصد افزایش یافته که این مساله ناشی از خشکسالی و کاهش بارندگی است.

مسئله گردوغبارها نباید موجب اختلاف بین دولت و مجلس شود

حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده امام جمعه اهواز در نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مسئله گردوغبارها نباید موجب اختلاف بین دولت و مجلس شود زیرا این اختلاف بیشترین آسیب را به مردم می رساند.

وی اظهار کرد: در مساله گردوغبار باید با مردم صداقت داشت و به صراحت اعلام شود که منشاء اصلی این ریزگردها داخلی و یا خارجی است.

 

امام جمعه موقت اهواز گفت: با توجه به اینکه درآمد اصلی وزارت نفت از خوزستان است باید این وزارت خانه توجهی خاص به این استان داشته باشد.

حجت الاسلام حسن زاده افزود: مساله ریزگردها بار دیگر توجه همه مسوولان را به خوزستان جلب کرده و این مساله نیز به دلیل افزایش غلظت گردوغبار تا چندین برابر حد مجاز است.

بروز انواع بیماریها، افت تحصیلی دانش آموزان، کاهش سرمایه گذاری، مهاجرت نخبگان و کاهش تولید بر اثر گردوغبار

وی گفت: بیماری های تنفسی تنها یکی از مشکلاتی است که بر اثر گردو غبار در خوزستان بوجود می آید، اما در پی این پدیده بیماری های دیگری نیز عارض می شود که باید توسط مسوولان مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: یکی از راه های ارایه شده در راستای جبران خسارات به مردم، کاهش مالیات و عوارض است که این مساله نباید در ارایه خدمات به مردم خللی وارد کند.

 

حجت الاسلام حسن زاده گفت: گردوغبار اخیر بی شک در افت تحصیلی دانش آموزان به دلیل تعطیلی مکرر مدارس، کاهش سرمایه گذاری در استان، افزایش مهاجرت نخبگان و افراد متخصص، کاهش تولیدات کشاورزی، دامداری و صنعتی موثر خواهد بود.

وی افزود: دادن ماسک و شیر به مردم در زمان وقوع پدیده گردوغبار مسکنی موقتی است و باید به دنبال راهکارهایی برای حل همیشگی این مشکل بود.

امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد: امیدواریم تصمیمات هیات دولت موجب کاهش گردوغبار و تاثیر این پدیده در زندگی مردم خوزستان شود.

بازدید هوایی از کانون های ایجاد گردوغبار

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر خود به خوزستان از کانون های گردوغبار در شرق استان خوزستان توسط هلی کوپتر بازدید نمود.

در این بازدید محورهای اهواز – ماهشهر و ماهشهر به امیدیه و هندیجان بعنوان کانون های ایجاد گردوغبار برای استان مورد بازدید قرارگرفت.

خانم ابتکار در این بازدید ۲ ساعته هوایی که معاون عمرانی استاندارخوزستان، مدیرملی ستاد مبارزه با گردوغبار کشور و رییس سازمان جنگلها و مراتع و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وی را همراهی کردند ضمن بازدید از نزدیک با مردم عشایر منطقه دیدار و گفت وگو کرد.

انتقال بین حوضه ای آب به صلاح حوضه های آبی نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر سه شنبه در نشست اعضای ستاد استانی مقابله با گرد و خاک و شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد با اشاره به طرح تونل انتقال آب بهشت آباد گفت: در شورای عالی آب کشور هم با انتقال بین حوضه ای آب مخالفت شده و این را به صلاح حوضه های آبی نمی دانند.

ابتکار با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشاورزی اظهار کرد: در زمان حاضر مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار زیاد بوده و در مقابل بهره وری آن کم است.

ابتکار یادآوری کرد: در بازدید های هوایی امروز از کانون های بحران خوزستان مشاهده شد که قسمت های جنوب و جنوب غرب استان که به طور عموم اراضی دیم هستند خشک شده که این به دلیل کاهش بارندگی هاست.

 

ابتکار با اشاره به برخی مصوبات روز یکشنبه در نشست هیات دولت افزود: در این زمینه دولت به گونه ای برنامه ریزی کرده تا با اقدام های کوتاه مدت در مدت باقی مانده امسال و سال آینده بتوان بخشی از مشکلات را حل کرد.

وی توضیح داد: در این چارچوب جدولی از سوی دولت پیش بینی شده تا اعتباراتی را برای اجرای برخی اقدام های فوری برای کاهش اثرات گرد و خاک ها اختصاص دهد.

سازمان هواشناسی مکلف است نسبت به شناسایی و اولویت بندی کانون های بحران زای گرد و خاک در خوزستان اقدام و اطلاع رسانی لازم را بموقع به مردم انجام دهد.

وزارت امور خارجه هم مکلف شده با هماهنگی های لازم با کشورهای همسایه زمینه مذاکرات برای حل مشکل گرد و غبارها را فراهم کند.

سازمان جنگل ها نیز مکلف شده اقدام های لازم شامل مالچ پاشی و نهالکاری را در ۳۰هزار هکتار از اراضی بیابانی خوزستان که کانون های بحران زا هستند انجام دهد.

وزارت نفت هم موظف است در محل هایی که ناشی از فعالیت های نفتی است مکلف است عملیات تثبیت شن ها را انجام دهد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شده است تا نسبت به تجهیز آزمایشگاه ها و بیمارستان ها اقدام های لازم را انجام دهد.

ابتکار گفت: تمام این اقدام ها با نظارت استانداری خوزستان انجام می شود و دستگاه های مربوطه باید گزارش اقدام های خود را به نماینده عالی دولت در استان ارائه دهند.

http://www.iew.ir/1393/11/28/33830

ارسال کننده اردلان نعیمی