میزگرد ایرنا/افزایش شمار محیط بانان تا ساماندهی و اصلاح قوانین زیست محیطی

خبرگزاری ایرنا

برخی فعالان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در میزگرد تخصصی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در شهر یاسوج بازنگری در برخی قوانین، افزایش شمار محیط بانان و تقویت تجهیزهای حفاظتی را مهمترین مطالبات خود از مجلس آینده برای حفظ میراث طبیعی استان ذکر کردند. 9اسفند

به گزارش ایرنا، در این آیین فعالان محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به ظرفیت های طبیعی استان از پارک ملی دنا تا تالاب برم الوان که هر ۲ در فهرست میراث طبیعی بین الملی و جهانی ثبت شده تاکید کردند: اختصاص اعتبار برای برقرار شدن پیوند بین محیط زیست و جوامع محلی با ایجاد مشاغل جایگزین، کمک برای افزایش فرهنگ سازی جهت مشارکت مردم در حفاظت از مناطق حفاظت شده و شکارممنوع مهمترین خواسته آنان از نمایندگان مجلس آینده است.

این کارشناسان مرگ چندین گونه شاخص حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد از خرس قهوه ای تا پلنگ ایرانی و در معرض خطر انقراض قرار گرفتن چندین گونه ارزشمند گیاهی چون جاشیر و بن سرخ را از پیامدهای کمبود امکانات برای حفاظت از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان ذکر کردند.

فعالان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از نمایندگان مردم در خانه ملت خواستند تا با تصویب قوانین جدید برای حمایت از محیطبانان، اختصاص اعتبار به خرید تجهیزات، حفاظتی و تقویت نیروهای انسانی شاغل به ویژه محیط بانان برای حفظ سرمایه های طبیعی استان اقدام کنند.

کارشاسان شرکت کننده در این آیین اصلاح قوانین محیط زیست از سوی نمایندگان خانه ملت را ازمهمترین ضرورت صیانت بهینه از مناطق جفاظت شده و شکارممنوع اعلام کردند.

کمبود تجهیزات و نیروهای محیط بان

مدیر عامل تشکل زیست محیطی کوه نور اعتقاد دارد که کمبود تجهیزات و محیط بان در مناطق حفاظت شده بقای حیات حش استان را با خطر مواجه کرده است.

علی رکان با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد به ویژه پارک ملی دنا از سرمایه های طبیعی استان محسوب می شود تاکید کرد: به علت ضعف قانون زیرساخت های حفاظتی این منطقه و بقیه زیستگاه های استان بسیار کمتر از نیاز واقعی است.

میزگرد ایرنا/افزایش شمار محیط بانان تا ساماندهی و اصلاح قوانین زیست محیطی

این فعال زیست محیطی با یادآوری اینکه زندگی اهالی روستاها و عشایر کهگیلویه و بویراحمد با جنگل و به ویژه گونه بلوط گره خورده است تاکید کرد: همان طور که نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان رای مردم این مناطق را می خواهند پس از پیروزی و نشستن بر کرسی بهارستان مطالبات آنان را فراموش نکنند.

وی عنوان کرد: پایین بودن حقوق و مزایای محیط بانی که کار صیانت از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد را به عهده دارند از دیگر مشکلاتی است که نیازمند ساماندهی و بازنگری است.

رکان با اشاره به اینکه چند روز پیش یکی از محیط بانان فعال در پارک ملی دنا در درگیری با شکارچیان تیر خورد و احتمال جان باختن او نیز وجود داشت از نمایندگان مجلس آینده خواست نسبت به بهبود وضعیت معیشتی این نیروهای ایثارگر اقدام کنند.

این فعال زیست محیطی آتش سوزی جنگل ها به ویژه در مناطق حفاظت شده، بیماری ها بلوط، کشته شدن یا مرگ شمار زیادی گونه نادر و شاخص مانند بزکوهی،خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی در سال جاری را بخشی از پیامدهای کمبود امکانات برای صیانت از مناطق حفاظت شده ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: مناطق حفاظت شده بزرگترین میراث طبیعی مردم استان استان محسوب می شود و نباید با غفلت باعث نابودی این گنجینه خدادادی شویم.

قوانینی که نیازمند ساماندهی است

امید سجادیان، دبیر تشکل نهضت سبز زاگرس وجود شمار زیادی اسلحه مجاز و غیرمجاز در دست مردم را مهمترین تعارض میان نیازهای حفاظتی و قوانین محیط زیست دانست.

وی تاکید کرد: کم بودن میزان عرصه های حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست نسبت به زیستگاه های حیات وحش از دیگر چالش هایی است که باید با اصلاح قوانین ساماندهی شود.

میزگرد ایرنا/افزایش شمار محیط بانان تا ساماندهی و اصلاح قوانین زیست محیطی

سجادیان با اشاره به اینکه هر کدام از گونه های جانوری موجود در طبیعت نقش خود را دارد و کاهش شمار آنان به بر هم خوردن اکوسیستم منجر می شود تاکید کرد: برای حفظ این توازن میزان جریمه شکار نیز باید بازنگری شود.

او حمله پروانه برگ خوار بلوط که در سال های اخیر جنگل های استان را درگیر کرده را نتیجه برهم خوردن اکوسیستم و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفات به علت نزدیکی مزارع کشاورزی با جنگل عنوان کرد.

این فعال زیست محیطی همچنین استفاده از تجهیزات هوشمند را از دیگر راهکارهای کم کردن نیاز انسان در طبیعت عنوان کرد.

سجادیان تصریح کرد:بازنگری در قوانین برای حمایت از محیط بانانی که با کمترین حقوق و مزایا جان خود را برای حفاظت از زیستگاه های حیات وحش به خطر می اندازند شاخص ترین نیازی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به آن اهتمام داشته باشند.

مستمر شدن آموزش های زیست محیطی

مدیرعامل موسسه زیست محیطی ریحانه اارائه آموزش های مستمر برای حفاظ محیط زیست را مهمترین مطالبه فعالان محیط زیست استان از نامزدهای حاضر در رقابت های تبلیغاتی دانست.

میزگرد ایرنا/افزایش شمار محیط بانان تا ساماندهی و اصلاح قوانین زیست محیطی

زهرا روانگر تاکید کرد: اگرچه اکنون آموزش هایی برای جوامع محلی و مدارس برگزار می شود اما برای اثرگذاری بیشتری این آموزش ها باید مستمر باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ حیات وحش جانوری و گیاهی مناطق حفاظت شده ضمن تقویت امکانات موجود راهی جز مشارکت مردم نیست.

این فعال زیست محیطی تاکید کرد: در حال حاضر جوامع محلی برای تامین معیشت خود از زغال گیری و قطع درختان جنگلی، برداشت بلوط و گیاهان خوراکی نظیر کارده و بن سرخ استفاده می کنند در حالی که برای حفظ این گنجینه های ارزشمند نیاز است تا معیشت های جایگزین تعریف و عملیاتی شود.

روانگر عنوان کرد: صیانت از زیستگاه های حیات وحش نیازمند ایجاد طرح های جایگزین مانند گردشگری است تا جوامع محلی نیازمند بهره وری غیر اصولی از طیبعت نباشد.

وی رهاسازی زباله ها را از دیگر چالش های زیستگاه های حیات وحش دانست و تاکید کرد: برای پیشگیری از این مشکل باید آگاهی بخشی از مهد کودک ها و مدارس انجام شود.

ضرورت افزایش حقوق و مزایای محیط بانان

کارشناس محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص چالش های زیستگاه های حیات وحش گفت:افزایش حقوق و مزایای محیط بانان شاغل در استان از دیگر نواقصی است که نیازمند بازنگری است.

هادی سینایی افزود:افزایش حقوق این نیروهای زحمتکش که به صورت شبانه روزی در سخت گذرترین زیستگاه های کهگیلویه و بویراحمد در حال حفاظت از زیستگاه های حیات وحش هستند به آنان انگیزه بیشتری برای خدمت می بخشد.

وی تاکید کرد: همچنین تشویق علاقه مندان به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد به ویژه افرادی که در تشکل های زیست های محیطی فعالیت دارند از دیگر نیازهایی است که باید به آن توجه شود.

راهکارهای کاهش چالش های حوزه محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت : تلاش های زیادی صیانت بهینه از زیستگاه های حیات وحش استان انجام شده که در مقوله های تکاپو برای تمدید ثبت جهانی پارک ملی دنا و ثبت تالاب برم الوان در کنوانسیون به اوج رسید.

میزگرد ایرنا/افزایش شمار محیط بانان تا ساماندهی و اصلاح قوانین زیست محیطی

اسلام جاودان خرد تاکید کرد: با وجود تلاش های انجام گرفته اما به دلیل کمبود اعتبار صیانت از زیستگاه های حیات وحش استان با موانعی همراه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:اختصاص بخشی از منابع مالی آلایندگی ها به این دستگاه راهکاری برای کاهش مشکلات زیست محیطی است.

هر ساله اعتبارات آلایندگی بین شهرداری ها، دهیاری ها و فرمانداری های برای هزینه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به منظور ساماندهی پسماند زباله توزیع می شود اما بخش عمده ای از این اعتبارات در جاهای دیگر هزینه می شود.

وی بیان کرد: کمبود محیط بان برای حفاظت بهینه مهمترین چالش پیش روی حیات وحش در استان است.

جاودان خرد خاطرنشان کرد: در حالی که استاندارد جهانی حفاظت از به ازای هر محیط بان یکهزار هکتار به ازای هر محیط بان است هم اکنون هر محیط بان از چهار هزار هکتار از زیستگاه های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد حفاظت می کند.

وی خاطرنشان کرد: تقویت امکاناتی مانند وسایل کمک حفاظتی برای محیط بانان مانند دستکش،دستگاه های دمنده و خودرو نیاز دیگری است که امید داریم با نگاه سازنده مجلس دوازدهم این نواقص برطرف شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است اما با وجود این ظرفیت ها امکانات مورد نیاز برای حفاظت اصولی از این سرمایه های خدادادی را در اختیار ندارد.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان قرار دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

در رأس این مناطق پارک ملی و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.
منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان نخستین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.