افزایش عفونت‌های ویروسی در استان‌های برف‌زده

فرستنده:فاطمه تابع بردبار

a795e43ad198ca75c00e329a1c7d431a_L

در حالی که مسوولان دولتی می‌گويند که بحران ناشی از بارش بی‌سابقه برف در استان‌های شمالی ايران را کنترل کرده‌اند، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به افزايش بروز سرماخوردگی و عفونت‌های ويروسی تنفسی در استان‌های برف‌زده هشدار داد.
به گفته وی، علاوه بر مباحث مربوط به سرمازدگی، خطر افزایش عفونت‌های ویروسی تنفسی در استان‌های درگیر برف شدید به دلیل قطع گاز و تشدید سرما وجود دارد. وی پیش بینی کرد که با توجه به شرایط کنونی “بیشترین مشکل بهداشتی در این استانها می تواند عفونت های حاد تنفسی باشد”.
نبوی از ساکنان استان‌های برف‌زده خواست که تا حد امکان از سفرها و رفت‌وآمدهای غیرضروری خودداری کنند و افزود: بیماران تنفسی باید بهداشت فردی را بیشتر رعایت کنند؛ چرا که ویروس سرماخوردگی در سطوح سرد تا هشت ساعت باقی می‌ماند.


اين در حالی است که حميد چيت‌چيان، وزير نيرو در جلسه ستاد بحران که پنجشنبه ۱۷ بهمن در گيلان برگزار شد، از “شادابی، نشاط، تفکر و تدبيری که در اين بحران صورت گرفت”، ابراز خوشحالی و از مردم هم به خاطر “صبر و بردباری وهمکاری” تشکر کرد.
سخنان مقام‌های دولتی در دفاع از عملکرد خود در بحران برف در حالی بيان شد که کمال عليپور، ریيس هيات پارلمانی اعزامی به غرب استان مازندران از عملکرد استانداری مازندران و فرمانداری‌ها در مديريت بحران به شدت انتقاد کرد.
به گفته وی خسارات ناشی از برف تنها در غرب مازندران “بيش از ۸۰۰ ميليارد تومان” است و با انتقاد از مديريت بحران در مازندران، افزود که “برف و باران در دنيا موجب بحران نمی‌شود”.
نماينده قائمشهر تاکيد کرد که مديريت استان مازندران در برنامه‌ريزی حوادثی و پيشگيری ضعيف عمل کرده است. مديريت شهری در غرب استان مازندران در مقابله با برف و سيل و حوادث پيش‌بينی نشده پيشگيرانه نبوده است و با اشاره به پيش‌بينی بارش سنگين برف توسط هواشناسی از ۷۲ ساعت قبل، گفت که “تدبير و مديريت شهری در چالوس و نوشهر و به ويژه در تنکابن ضعيف بود و کسی تذکر لازم را نداد”.