بیش از 2700هکتار از زیستگاه‌های جنگلی گلستان در معرض نابودی است

خبرنگار فارس

معاون حفاظت محیط زیست گلستان گفت: ۲۷۶۹ هکتار کانون نیمه بحرانی درمنطقه حفاظت شده جهان نما کردکوی وجود دارد که اگر به آن رسیدگی نشود به منطقه بحرانی تبدیل می‌شود‌.

7 بهمن

بیش از 2700هکتار از زیستگاه‌های جنگلی گلستان در معرض نابودی است

حمید خیرآبادی صبح یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده ۳۵  هکتار از پهنه پارک ملی گلستان و ۷۲ هکتار از پهنه جهان نما در کانون بحرانی قرار دارند.

معاون حفاظت محیط زیست گلستان افزود: ما درپهنه بندی مطالعاتی، کانون ها را به سه دسته بحرانی، نیمه بحرانی و کم خسارت تقسیم کردیم. طبق بررسی ها  ۲۷۶۹ هکتار کانون نیمه بحرانی درمنطقه حفاظت شده جهان نمای کردکوی وجود دارد که اگر رسیدگی نشود به منطقه بحرانی تبدیل می شود‌.

* احیا مناطق آسیب‌دیده محیط زیست گلستان در دستور کار قرار گرفت

وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در چندسال اخیر با همکاری دانشگاه منابع طبیعی گرگان طرحی درجهت مطالعه دو منطقه پارک ملی گلستان و جهان نما کردکوی انجام داد؛ که شامل پروژه شناسایی پهنه‌های آلوده به آفات و بیماری ها در پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده جهان نما کردکوی می شد.

در این دو منطقه در مجموع  ۱۸ گونه بیماری زا مانند   “بیماری زغالی درختان بلوط،  فتیله نارنجی، لکه برگی، سفیدک، ۲ گونه گیاه نیمه انگلی “دارواش و ارس واش” و ۹ گونه آفت از نوع حشرات، مثل پروانه برگ خوار، پروانه جوانه خواربلوط شناسایی شد.

خیرآبادی متذکر شد : از ابتدا سال جاری درخصوص تامین اعتبار پارک ملی گلستان قراردادی با دانشگاه منابع طبیعی گرگان بسته شد و احیا مناطق آسیب دیده در دستور کار قرار گرفت و درحال حاضر به صورت مستمر آفات و بیماری ها را با روش های فیزیکی، بیولوژیک و شیمیایی کنترل می کنیم.

* ضعف بیولوژیک درختان جنگلی، باعث حریق می شود

وی  در خصوص ارتباط افات و  حریق در جنگل ها گفت: پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است و وجود پوشش گیاهی متنوع در این منطقه از جنگل تا استپ به سبب همین ویژگی خاص است. با توجه به تغییر اقلیم گلستان و بیابانزایی اراضی و کم شدن بارش که ضعف بیولوژیک درختان جنگلی را در پی دارد، شاهد  بروز بیماری ها و هجوم آفات هستیم.

در پی کم شدن بارش‌ها، خشکسالی رخ می دهد‌ و خشکسالی باعث توسعه آفات می شود و آفات باعث خشک شدن درختان می شود و همین عامل سبب حریق در جنگل ها می شود.

بنابراین حریق و آفات در اکوسیستم ارتباط پیچیده ای با هم دارند و نیاز است جدا از بحث کمی جنگل ها به کیفیت و سلامت جنگل ها توجه کنیم ؛ چرا که بی توجهی به سلامت جنگل باعث بروز خطرات  طبیعی و از بین رفتن پوشش گیاهی خواهد شد و در این راستا اقدامات سازنده و هماهنگی دستگاه های مرتبط برای برون رفت از خطر گسترش بیماری ها و آفات لازم و ضروری است.