سایه سرخ “مونترو” بر سه تالاب اطراف نقده و ارومیه سنگینی می‌کند

فرستنده:میترا حقیقی

آژانس کُردپا: تالاب‌های “حسنلو، شورگل و یادگارلو” واقع در شهرهای ارومیه و نقده برخلاف ادعای مسئولین حکومتی، از لیست سرخ “مونترو” خارج نشدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، تالاب‌های “حسنلو، شورگل و یادگارلو” در استان آذربایجان‌غربی به دلیل آنچه “بهره‌برداری بیش از حد منابع آبی” عنوان می‌شود با خطر نابودی روبرو هستند.

مسئول دبیرخانه‌ی شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه در این‌باره به خبرگزاری مهر گفت: “درصدد خروج تالاب‌های یاد شده از لیست مونترو هستیم و تالاب سولدوز را نیز وارد کنوانسیون رامسر نماییم”.

هم‌اکنون تالاب‌های “شورگل، یادگارلو، تالاب انزلی، شادگان، نیریز، هامون و حسنلو” در ایران در لیست سرخ مونترو قرار دارند.

“مونترو” نام یکی از شهرهای کشور سوئیس می‌باشد که تمامی تالاب‌های که با “خطر نابودی و تغییرات اکولوژیکی” روبرو هستند در لیست سرخ مونترو قرار می‌گیرند.

لیست مونترو در چهارمین نشست اعضای بلندپایه کنوانسیون رامسر به تصویب رسیده است.

جای گرفتن سه تالاب یادشده در لیست سرخ مونترو درحالی علنی می‌شود که اواخر بهار امسال معاون سازمان محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در گفتگو با ایسنا اعلام کرده بود: “تالاب‌های حسنلو، شورگل و یادگارلو از لیست سرخ مونترو خارج گردیده‌اند.

گفته می‌شود، به هدر دادن آب، ساخت سد، حفر چاه و بهره‌برداری بیش از حد از منابع آبی بیشترین نقش را در نابودی این تالاب‌ها داشته‌اند.

در استان آذربایجان‌غربی نزدیک به سی تالاب وجود دارد که از این مجموع، شش تالاب در ردیف تالاب‌های بین‌المللی به ثبت رسیده است.

معاهده‌ی رامسر در سال ١٣٤٩ به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شکل گرفته و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب‌های ثبت‌شده حفاظت کنند. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند. تالاب‌های مشمول این پیمان با نام “تالاب رامسر” مشخص می‌شوند.

در ایران ٢٥٠ تالاب به مساحت دو میلیون و ٥٠٠ هزار هکتار وجود دارند که ٢٢ تالاب از مجموع این تالاب‌ها در لیست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند.