“هوبره” رتبه نخست قاچاق حیات وحش در کشور/ کشورهای خلیج فارس مقصد اصلی قاچاق این گونه

خبرگزاری تسنیم

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشترین کشفیات حیات وحش قاچاق در ایران مربوط به بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است و بیشترین زنده‌گیری هوبره در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان شمالی انجام شده است.۰۶ آذر

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز نخستین نشست تخصصی و هم‌اندیشی در خصوص جلوگیری از قاچاق گونه‌های حیات وحش برگزار شد.

در این نشست، حسن اکبری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ایران یکی از 20 کشور مهم دنیا از نظر تنوع زیستی است که تاکنون 8660 گونه گیاهی و بیش از 200 گونه مهره‌دار درکشورمان شناسایی شده است و یک‌سوم از گونه‌های گیاهی شناسایی شده اندمیک(گونه های اندمیک متعلق به یک نقطه خاص جغرافیایی بوده و پراکنش آن محدود است) هستند.

وی با بیان اینکه حدود 11.5 درصد خاک کشور را مناطق چهارگانه محیط زیست تشکیل می‌دهد، گفت: از حدود 70 سال پیش کاهش جمعیت حیات وحش آغاز شده‌ که بیشتر از عواملی مانند تخریب زیستگاه، تغییر اقلیم و شکار غیرمجاز نشات می‌گیرد.

اکبری با بیان اینکه قاچاق حیات وحش به‌شدت رو به افزایش است، گفت: تنها ماده 25 قانون مبارزه با قاچاق کالا به این موضوع پرداخته است البته بسیاری از موارد در آن مغفول واقع شده است. بر اساس تعریف جهانی صادرات و خرید و فروش حیات وحش شامل مجازات می‌شود.