از قطع درختان چیتگر شوکه نشوید!

ایرنا

 خشکسالی چندساله، کاهش حقآبه و از سوی دیگر آفت سوسک پوست خوار منجر به تصمیمی سخت برای قطع یک سری از درختان پارک جنگلی چیتگر شده است درختانی که بیش از ۵۰ سال خاطرات زیادی برای پایتخت نشینان داشته‌اند.۲۴ مهر

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، درختان این بوستان خاطره انگیز تهران که تعدادشان تا ۵۰۰ هزار اصله تخمین زده می‌شود از حمله سوسک های پوست خوار در امان نمانده‌اند و به گفته کارشناسان و مسوولان شهرداری منطقه ۲۲ تهران باید تعدادی از آنها در اسرع وقت قطع شوند تا مانع از سرایت این آفت به درختان دیگر شد.

اوایل امسال بود که مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در جلسه شورای اسلامی شهر به خبرنگاران از مذاکره با آبفا برای آبیاری درختان چیتگر خبر داد و گفت: سهمیه آب پارک چیتگر از ابتدای سال قطع شده بود و با مذاکراتی که با آب و فاضلاب انجام شد از ۴۰۰ لیتر در ثانیه، که برای چیتگر پیش بینی شده در حال حاضر ۵۰ لیتر در ثانیه اختصاص می‌یابد.

علی محمد مختاری گفته بود: قطعا این موضوع به درختان چیتگر صدمه می‌زند لذا در حال مذاکره هستیم که با کمک آب و فاضلاب از این سرمایه‌های طبیعی شهر حفاظت کنیم.

او ادامه داد: درختان اگر خشک شوند قطعا علت خشک شدن آنها اگر آفت باشد مبارزه گیاهی انجام و درختان دیگری جایگزین خواهند شد.

البته که آفت سوسک پوست دار قبل تر دامن یک سری از درختان پارک جنگلی سرخه حصار در شرق تهران را هم گرفته بود حالا اما این آفت از چیتگر سر درآورده است و بنابر اعلام مسوئولان ذیربط باید درختان مبتلا به این آفت، قطع شوند.

رییس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۲۲ تهران در این باره گفته که چیتگر ۵۰۰ هزار اصله درخت دارد که در مرحله اول ۸۰۰ اصله درخت آفت زده توسط شهرداری و منابع طبیعی شناسایی شده و باید جمع آوری و قطع شود.

نصیری این را هم گفت که چهار ماه طول کشید که مجوز قطع درختان را از کمیسیون ماده ۷ بگیریم و در این مدت کار چکش گذاری، پلاک کوبی و علامت گذاری آنها کامل شد.

بنابر اعلام مسوولان شهرداری و منابع طبیعی، تغییر اقلیم و کم آبی و خشکسالی سطح شیوع موجب شده تا آفت سوسک پوست خوار به این پارک جنگلی بیاید.

همچنین قرار است با توجه به شرایط اقلیم، پوشش و نوع گونه‌های منطقه برای سرخ حصار و چیتگر درختان پهن برگ جایگزین و از سوی دیگر از چوب درختان آفت زده برای بحث هیزم استفاده شود.