وجبی از جنگل ابر تخریب نمی‌شود

ارسال کننده خبر نادر زندی

وجبی از جنگل ابر تخریب نمی‌شود
عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست با اشاره به سفر اعضای این فراکسیون به استان گلستان به‌منظور پیگیری مسائل مربوط به جنگل ابر، گفت: اعضای فراکسیون و مجلس با احداث جاده در جنگل ابر مخالف هستند.

كمال‌الدين پير موذن ، در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي در نشست خبري با خبرنگاران افزود: در پي امضاي 151نماينده به‌منظور اجراي طرح جاده ابر حد‌فاصل علي‌آباد تا شاهرود، فراكسيون محيط‌زيست اين موضوع را در دستور كار قرار داده و در سفري آن را بررسي كرد.
وي با بيان اينكه اين سفر با دعوت استاندار و سازمان محيط‌زيست و نمايندگان استان گلستان انجام شد، گفت: در اين سفر رئيس كميسيون كشاورزي، تمام نمايندگان كميسيون‌هاي ذيربط، كميسيون عمران و اصل90 حضور داشتند لذا پس از بازديد ميداني از جنگل ابر و 3جاده‌اي كه وجود دارد و همچنين دغدغه‌هاي نمايندگان براي احداث جاده در مسير اين جنگل بررسي‌هاي لازم صورت گرفت.
پيرموذن خاطرنشان كرد: نهايتا نظر هيأت رئيسه فراكسيون اين شد كه وجبي از جنگل ابر براي احداث جاده مورد تخريب قرار نگيرد و اگر متوليان اصرار به احداث جاده دارند، صرفا فقط مي‌توانند از تونل استفاده كنند.
تخريب جنگل ابر، نفعي براي مردم محلي ندارد
رئيس دانشكده منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات در واكنش به ‌نظر يكي از نمايندگان مبني براينكه چه اشكالي دارد محيط‌زيست به‌خاطر منفعت مردم تخريب شود، گفت: تخريب جنگل ابر حتي در كوتاه‌مدت هم به نفع مردم نيست.
دكتر هادي كيادليري در گفت‌وگو با مهر درخصوص بازديد نمايندگان مجلس از جنگل ابر، افزود: تاكنون بارها كارشناسان و متخصصان محيط‌زيست درخصوص ارزش‌هاي جنگل ابر بحث كرده و اين جنگل را به‌عنوان يك سرمايه ملي معرفي كرده‌اند. با وجود اين، خطر تخريب همچنان اين رويشگاه ارزشمند را تهديد مي‌كند.
كيادليري خاطرنشان كرد: ساخت جاده در جنگل ابر حتي به‌صورت كوتاه‌مدت هم براي مردم منطقه منفعتي ندارد، چرا كه تمام جاده‌هايي كه تاكنون به‌منظور حفاظت در مناطق طبيعي كشور احداث‌شده، منجر به زمين‌خواري، تخريب و قاچاق چوب شده‌اند چه برسد به جاده‌اي كه از همان ابتدا به‌منظور بالا بردن ارزش افزوده زمين‌هاي اين منطقه و دسترسي براي ويلاسازي ساخته مي‌شود.
وي افزود: مردم اين منطقه بدانند با ساخت جاده در جنگل ابر ممكن است سود ناچيزي عايد آنها شود و قيمت زمين‌هايشان اندكي بالا برود اما در بلندمدت افراد خاصي از اين بابت سودهاي كلان خواهند برد و چيزي نصيب مردم محلي نخواهد شد؛ ضمن آنكه فرهنگ و سرزمين آبا و اجدادي‌شان را از دست خواهند داد.
اين استاد دانشگاه در پاسخ به‌نظر برخي افرادي كه از اين منطقه بازديد كرده‌ و درختان موجود در اين مسير را غيرصنعتي عنوان كرده‌اند، تأكيد كرد: صنعتي دانستن درخت، يك ديدگاه اقتصادي و تجاري است كه به هيچ عنوان در اين منطقه كه به لحاظ ارزش‌هاي اكولوژي و زيستگاهي داراي ارزش است، مطرح نيست.
كيادليري يادآور شد: كارشناسان و متخصصان محيط‌زيست درخصوص ارزش‌هاي زيستگاهي جنگل ابر بارها اظهارنظر كرده‌اند اما متأسفانه دربسياري از موارد به‌نظر خواص و كارشناسان توجه نمي‌شود.