تراز آب دریاچه ارومیه 50 درصد پایین تر از نیاز آبی/ 14 درصد دریاچه در وضعیت بحرانی است

فرستنده:حسین محمودی

IMG10401325

تبریز – خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌شرقی بر اساس پهنه بندی ریسک دریاچه ارومیه بیش از 14 درصد از آن را در وضعیت بحرانی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، حمید قاسمی بعد از ظهر پنجشنبه در شورای اداری استان افزود: بر اساس پهنه بندی ریسک دریاچه ارومیه هم اکنون بیش از 14 درصد آن بحرانی، 13.8 درصد آن نیمه بحرانی و 16.4 درصد آن کم بحرانی است.

وی با اشاره به اینکه از سال 74 روند کاهش آب دریاچه ارومیه آغاز شده است، گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه در بهمن ماه جاری به هزار و 270 متر رسیده که 50 درصد از حداکثر نیاز آبی پایین‌تر است.

قاسمی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان پارک ملی و ذخیره گاه زیست کره ای بین المللی بوده و یکی از مناطق مهم از نظر تنوع زیست محیطی محسوب می شود، اظهار داشت: به دلیل کاهش حدود 70 درصدی آب این دریاچه 550 گونه گیاهی و 315 گونه جانوری در این حوضه در خطر انقراض قرار دارند که شاخص‌ترین آنها آرتیمیاست.

وی سهم آذربایجان شرقی را در حوزه دریاچه ارومیه 44 درصد، آذربایجان غربی 46 درصد و کردستان 10 درصد عنوان کرد و افزود: وسعت این دریاچه در استان های آذربایجان شرقی 23 هزار کیلومتر مربع، آذربایجان غربی 24 هزار کیلومتر مربع و کردستان پنج هزار و 200 کیلومتر مربع است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بر حفظ تالاب بین المللی ارومیه تاکید کرد و گفت: تاثیرپذیری پس روی آب در آذربایجان شرقی دو هزار و 54 کیلومترمربع و در آذربایجان غربی 750 کیلومتر مربع بوده است.