وجود 164 حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار

ارسال کننده خبر حسین محمودی

وجود 164 حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار

فرماندار مریوان از وجود 164 حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان،«محمد فلاحی»، امروز(شنبه 13دی‌ماه) در جلسه‌ی ستاد نجات‌بخشی دریاچه زریبار مریوان در سنندج اظهار کرد: در گذشته فقط به کارکرد اقتصادی دریاچه زریبار توجه شده و بحث حفاظت و زیست محیطی این دریاچه در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه باید جایگاه دریاچه‌ی زریبار در استان مشخص شود، افزود: متأسفانه هم‌اکنون 52 واحد مسکونی و 164 حلقه چاه غیرمجاز در این منطقه وجود دارد.

فرماندار مریوان با اشاره به اینکه حفظ دریاچه زریبار نیازمند همت جمعی است، خاطرنشان کرد: برطرف کردن مشکلات این دریاچه به تنهایی از عهده شهرستان مریوان خارج است.

فلاحی با بیان اینکه علاوه‌بر این، باید همه‌ی ادارات نیز تلاش کنند و محیط زیست را در این رابطه تنها نگذارند، ادامه داد: برداشت بی‌رویه آب از دریاچه زریبار برای آبیاری فضای سبز اقدام نادرستی است که باید برای این کار در آینده از آب سد گاران استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین باید مالکیت خصوصی زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه را نیز مشخص کرد تا تکلیف مردم در این مورد روشن شود.

فرماندار مریوان در پایان به برگزاری جلسات ستاد نجات بخشی دریاچه زریبار در شهرستان مریوان اشاره و به بیان تعدادی از اقدامات انجام شده در این رابطه پرداخت.

همچنین در این جلسه، «کریمی» شهردار مریوان نیز طی سخنانی اظهار کرد: باید برخورد قاطع با چاه‌های غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرقانونی اطراف دریاچه زریبار شود.

وی افزود: هنوز هیچ مطالعات جامعی در سال 93 در مورد این دریاچه انجام نشده و این مسأله جای بحث دارد.

شهردار مریوان خاطرنشان کرد: بیش از 600 حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه وجود دارد و این مسأله به تهدیدی جدی برای زریبار تبدیل شده است.

کریمی یادآور شد: باید از ظرفیت سازمان مردم نهاد نیز در راستای حفظ دریاچه کمک گرفته شود و نماینده‌ی انجمن‌های زیست محیطی در جلسات ستاد نجات بخشی حضور داشته باشد