۸۵ درصد سرطان‌های خوزستان وابسته به محیط است

ارسال کننده خبر حسین محمودی

۸۵ درصد سرطان‌های خوزستان وابسته به محیط است

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بر اساس مطالعات ۸۵ درصد سرطان‌های خوزستان محیطی و ۱۵ درصد ژنتیکی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، کاوه جاسب در سلسله سمینارهای بررسی چالش‌های رودخانه کارون که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل محیط زیست خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است و در کشور ما بر اساس آمار‌ها سومین عامل مرگ و میر است.

وی با بیان اینکه علت سرطان افراد ژنتیکی یا محیطی است، گفت: بر اساس مطالعات 85 درصد سرطان‌های خوزستان محیطی و 15 درصد ژنتیکی است.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون بیان کرد: عواملی مانند مصرف دخانیات، الکل، مواد نگهدارنده، مایعات داغ و چرب در فراوردههای غذایی، امواج و پرتو‌ها، دارو‌ها، آفتاب، چاقی و بیش از هر چیز آب و هوا سبب بروز بیماری سرطان می‌شود. همچنین استفاده از تلفن همراه 2. 5 برابر افراد را در معرض بیماری سرطان قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: یکی از آلاینده‌های اصلی که عامل مهم بروز بیماری سرطان است، وجود فلزات سنگین در آب، غذا و آلاینده‌های هوا است. بر اثر ورود این عناصر به آب و مصرف آن، نیترات به بدن انسان منتقل می‌شود و زمینه بیماری سرطان را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه فاضلاب‌های کشاورزی، صنعتی و شهری سهم به سزایی در آلودگی رودخانه کارون دارند، گفت: فاضلاب‌ها دارای فلزات سنگین هستند و با ورود به آب رودخانه کارون، این آلودگی‌ها از طریق آب آشامیدنی به بدن مصرف کنندگان منتقل می‌شود.

جاسب با بیان اینکه تصفیه خانه‌های آبفا فقط کار رفع کدورت و گندزایی را انجام می‌دهند، اظهار داشت: متأسفانه سیستم تصفیه خانه‌ها متعلق به 44 سال پیش است و باید این سیستم مجهز‌تر شود.

وی افزود: برای مقابله با این مسائل باید کارگروهی متشکل از آب و فاضلاب، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، شهرداری، سازمان هوا‌شناسی و اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل شود