از سازمان محیط زیست شکایت کردیم/ چاره دیگری نمانده بود

ارسال کننده خبر نادر زندی

از سازمان محیط زیست شکایت کردیم/ چاره دیگری نمانده بود
اینکه فردی با دار بودن سابقه سوء دوباره با فراهم آمدن زمینه بخواهد اقدامات غیر قانونی خود را انجام بدهد بسیار تلخ و نگران کننده است
زیست بوم: دلاور نجفی معاون اسبق محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص نامه ارسالی خود و دکتر صدوق به سازمان بازرسی کل کشور در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار زیست بوم گفت: متاسفانه ما راه دیگری برای جلوگیری از واگذاری اشوراده برایمان باقی نمانده بود.
به گزارش زیست بوم نجفی افزود: من و دکتر صدوق بعنوان مسئولین سابق سازمان حفاظت محیط زیست و دو شهروند به دستگاه های متولی رسیدگی به این موضوع که در صدر آنها سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد شکایت کرده ایم.دلاور نجفی
وی ادامه داد: البته رونوشت نامه را به دستگاه های مربوط دیگر همچون کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، فراکسیون محیط زیست مجلس، کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس محترم دیوان محاسبات و کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس طرح موضوع کرده ایم.
این معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: ما مستنداتی از قبیل طرح پیشنهادی سرمایه گذار، متن تفاهم نامه سازمان محیط زیست و گردشگری، گزارش مطالعه علمی و فنی منطقه که توسط سازمان حفاظت محیط زیست در واقع همان طرح مدیریتی منطقه و هم چنین آرا دادگاه که در سال 86 تملک و تصرف این زمین ها را ابطال کرده بود را بعنوان مستندات پرونده در اختیار دستگاه ها گذاشتیم که امیدواریم بتوانیم جلوی این تخریب ها را بگیریم.

دلاور نجفی خاطر نشان کرد: بحث گردشگری طبیعی در کشور ما یک موضوع تازه و نویی است و ما در دوره گذار و طی این مرحله هستیم اما موضوعی که باعث تاسف است اینست که چرا گردشگری طبیعی از حساس ترین زیستگاه و زیست بوم شروع شده است، هم چنین طرح ارائه شده  و تفاهم نامه خلاف طرح مدیریتی منطقه است و اقداماتی که پیش بینی شده است در طرح طبیعت گردی گسترده قابلیت اجرا ندارد.
نجفی اضافه کرد: نکته دیگری که در تفاهم نامه امضا شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قابل تامل است واگذاری بخشی از اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست به میراث فرهنگی و گردشگری است.
معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حضور مجدد سرمایه گذاری سال 84 گفت: در واقع سرمایه گذاری که در این دوره جدید طرح پیشنهاد کرده است همان سرمایه گذاری است که در سال 84 عرصه های این منطقه را بصورت غیر قانونی در اختیار داشته است . شواهد و قرائن بیانگر به وقوع پیوستن یک زمین خواری بزرگ در این منطقه است.

وی ادامه داد: اینکه فردی با دار بودن سابقه سوء دوباره با فراهم آمدن زمینه بخواهد اقدامات غیر قانونی خود را انجام بدهد بسیار تلخ و نگران کننده است و انشالله بتوانیم با طرح اینگون موضوعات مانع انجام اینکار غیر قانونی بشویم.

دلاور نجفی در خصوص پاسخ سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر عدم تایید طرح ارائه شده توسط سرمایه گذار افزود: اینگونه پاسخ ها بیشتر جنبه دفاع های مرحله ای را دارد چرا که در تجربه تاریخی سازمان حفاظت محیط زیست بارها شاهد اینگونه موافقت های حداقلی که باعث تخریب حداکثری شده اند بوده ایم. تالاب هورالعظیم، جاده جنگل گلستان، تالاب انزلی و … نمونه های از همین موافقت های حداقلی است.
ایشان بیان داشت: شاید در قدم اول سرمایه گذار با الزامات و خواسته های سازمان حفاظت محیط زیست موافقت کند اما در دراز مدت به سمت طرح های خود در سال 84 می رود چراکه اعتقاد دارد بدون ساختن هتل، پیست اسب دوانی و زمین تنیس نمی تواند بازگشت سرمایه داشته باشد.
در پایان نجفی  گفت: ما منکر حرکت به سمت گردشگری طبیعی نیستیم اما اعتراض ما به این است که چرا از حساس ترین زیستگاه و اکوسیستم آبی و خشکی شروع می شود؟ چرا هر دولتی که می آید به سراغ میانکاله می رود؟ یعنی هیچ کدام از مناطق تحت مدیریت سازمان ظرفیت اینگونه گردشگری ها را ندارد؟ امیدواریم بتوانیم با پیگیری های که انجام می دهیم پاسخ این ابهامات و سوالات را بدست آوریم.