دریاچه مهارلو و استقبال گردشگران و شهروندان شیراز از این زیستگاه طبیعی

شیراز-ایرنا- دریاچه مهارلو از چشم انداز های زیست محیطی و طبیعی در جنوب شرق شیراز است که در سال های پر باران میزبان پرندگان مهاجر و آبزی است. این روزها هزاران نفر از گردشگران و شهروندان شیراز از محیط تفرجگاهی این تالاب و دریاچه بهره مند هستند.

در سالهایی که دریاچه مهارلو تهی از آب می شود ، ریزگردهای محلی ناشی از خشکیدگی تالاب ها و از جمله تالاب مهارلو سلامت مردم را در شیراز و استان فارس به خطر می‌اندازد، تالاب مهارلو اگر کاملا خشک شود ریزگرد های نمک زندگی در شیراز را دچار آسیب می کند.

اوایل امسال اغلب تالاب‌های فارس کاملا خشک شده بود و امسال هیچ پرنده مهاجری به تالاب های فارس نیامد ، ضمن اینکه آب سدها نیز کم شده بود ، اما در روزهای گذشته با تداوم بارندگی در استان فارس شاهد طراوت و سرزندگی دریاچه های فارس از جمله دریاچه مهارلو هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه برداشت زیاد از آب‌های زیرزمینی عامل اصلی خشکیدگی تالاب‌ها است، افزود: باید استفاده از چاه‌ها هوشمند گردد و معیشت جایگزین برای مردم تعریف شود و این برنامه‌ها باید ادامه‌دار باشد.

عطا پور شیرزاد با بیان اینکه اگر تالاب‌ها خشک شده و باران نیز نمی‌بارد باید اقدام دیگری انجام داد، خاطرنشان کرد: به دلیل بی‌برنامگی سال‌های قبل آسیب دیدگی بهره‌برداری از سفره‌های آب زیرزمینی دوچندان شده و در کنار خشکسالی و کمبود بارش منجر به نابودی تالاب‌ها شده است.