تولید پلاستیک یک‌بار مصرف، به رغم تعهدها، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ افزایش یافت

پلاستیک یک‌بار مصرف به یکی از تهدیدهای بزرگ و عاجل برای محیط زیست بدل شده است

نتایج یک پژوهش جدید که روز دوشنبه ۱۷ بهمن منتشر شد می‌گوید به رغم اجرای مقررات سختگیرانه در سطح جهان، تولید پلاستیک یک‌بار مصرف بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ حدود شش میلیون تن در سال افزایش یافته است و تولیدکنندگان در حل این مشکل و افزایش بازیافت پلاستیک «پیشرفت ناچیزی» داشتند.

پلاستیک یک‌بار مصرف به یکی از تهدیدهای بزرگ و عاجل برای محیط زیست بدل شده و هر سال میلیون‌ها تن از این ماده در گودال‌های زباله دفن و بدون بازیافت در رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها ریخته می‌شوند.

روند تولید این ماده نیز از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای یکی از منابع مهم آلودگی جو زمین است.

بنیاد میندرو در استرالیا در بخشی از پژوهش خود تحت عنوان «شاخص زباله‌های پلاستیک» می افزاید: «هیچ تردیدی نیست که قبل ازآن‌که تولید سالانه پلاستیک یک‌بار مصرف کاهش یابد بحران ناشی از زباله‌های پلاستیکی در حد چشمگیری تشدید خواهد شد».

به گفته این گزارش، از نظر حجم تولید پلیمر بکر که پلاستیک یک‌بار مصرف با آن ساخته می‌شود شرکت نفت و پتروشیمی «اکسون موبیل» در صدر جدول و شرکت پتروشیمی چینی «سینوپک» در رتبه دوم قرار دارد.

از نظر ایجاد تاسیسات جدید برای تولید پلاستیک یک‌بار مصرف، شرکت چینی «سینوپک» در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در مقام اول بوده و قرار است ظرفیت تولید آن در مجموع به پنج میلیون تن در سال برسد. ظرفیت تولید شرکت «اکسون موبیل» حدود چهار میلیون تن در سال است.

شرکت «اکسون موبیل» حاضر نشد در مورد این پژوهش اظهار نظر کند.