زرگرپور: یک سوم صنایع آلاينده كشور در اصفهان هستند

ارسال کننده خبر نادر زندی

زرگرپور: یک سوم صنایع آلاينده كشور در اصفهان هستند

استاندار اصفهان گفت: تاکنون در کشور به هر معضل زیست محیطی از منظر سیاسی نگاه شده است در حالي كه مسائل زیست محیطی از هر مسأله دیگری کارشناسی‌تر است و باید به جای نگاه سیاسی نگاه کارشناسی بر روی آن داشت.
به گزارش ایسنا، رسول زرگرپور امروز (چهارشنبه) در همایش ملی محیط زیست و صنعت سبز، اظهار کرد: در طول هفته گذشته یکی از بدترین شرایط وضعیت هوا را شاهد بودیم به طوری که شب گذشته میزان آلایندگی به حداکثر میزان خود رسید و تصمیم بر این شده بود که امروز را تعطیل کنیم.
وی افزود: پیش‌بینی‌های شب گذشته نشان مي‌داد، امروز غلظت آلاينده‌ها با كاهش رو به رو خواهد بود و تصميم بر آن شد كه امروز تعطيل اعلام نشود.
استاندار اصفهان گفت: امروزه تبعات مداخله انسان در محیط زیست بیش از هر زمانی متجلی شده است. آلاینده‌های ناشی از احتراق و افزایش غلظت کربن دی اکسید در اتمسفر و پیامدهای آن جهان را با تغییرات برگشت ناپذیر و تهدید آمیزی مواجه ساخته است.
زرگرپور ادامه داد: افزایش دمای کره زمین، تغییرات آب و هوايي، بالا آمدن سطح دریاها و در نهایت تشدید منازعات بین المللی در خصوص منابع مربوط به انرژی و آب از جمله این پیامدها محسوب می‌شود. به گونه‌ای که بحران‌های سیاسی و اقتصادی در مسایلی مانند محدودیت منابع آب، نگرانی‌های زیست محیطی، ازدحام جمعیت و اثرات زیست محیطی آن همگی مسایلی جهان شمول شده‌اند و مخصوص کشور خاصی نیستند. بر این اساس بسیاری از کشورها به اعمال سیاست‌های کنترل محیط زیست، توسعه و کنترل منابع انرژی و منابع آب روی آورده‌اند.
وی به مطرح شدن اصطلاح توسعه پایدار در ادبیات اقتصادی اشاره و تأکید کرد: توسعه پایدار با برطرف کردن نیازهای نسل حاضر، نیازهای نسل آینده را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. نقش انکار ناپذیر محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی جوامع بشری سبب شده تا اصطلاح توسعه پایدار در ادبیات اقتصادی مطرح شود.
استاندار اصفهان تصریح کرد: مفهوم توسعه با حفاظت از محیط زیست مترادف شده و در شاخص‌های اقتصادی همچون تولید ناخالص ملی و محفوظ نمودن منابع طبیعی و زیست محیطی و اثرات اقتصادی آن‌ها به نحو بارزی مطرح است.
زرگرپور با بیان اینکه توسعه منابع پاک دیدگاهی دراز مدت است، گفت: توسعه پایدار بر سه اصل حفاظت منابع پایه‌ای، رشد کمی و کیفی آن و بهبود شرایط فرهنگی و تأمین اجتماعی استوار است. در دنیایی که با دو ویژگی منابع محدود و نیازهای نامحدود روبرو است، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار بسیار پیچیده، مشکل زا و چالش برانگیز است.
وی افزود: در این شرایط استفاده از انرژی‌های نو در تأمین نیازهای حال و آینده مشخص می‌شود. با توجه به ذخایر محدود منابع انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در کشور داشته باشد. انرژی‌های تجدیدپذیر اساسا با طبیعت سازگار هستند و در بلندمدت نیز با محدودیت مواجه نخواهند شد.
استاندار اصفهان اضافه کرد: در سند چشم انداز 20 ساله یکی از ویژگی‌های جامعه ایرانی را بهره‌مندی از محیط زیست مطلوب دیده‌اند، در حالی که براساس گفته رییس سازمان محیط زیست کشور در حال حاضر از سه برابر ظرفیت زیست محیطی کشور استفاده می‌شود.
زرگرپور با بیان اینکه استان اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور و همچنین دومین استان دانشگاهی کشور محسوب می‌شود، گفت: اصلی‌ترین چالش استان از بعد برنامه‌ریزی و اولین مطالبه مردمی از بعد درخواست‌های مردم و مهم‌ترین دغدغه کارشناسان و متخصصان از بعد کارشناسی و فنی و اولویت نخست برنامه مدیریت ارشد استان مقوله محیط زیست است.
وی ادامه داد: استان اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور، هشت هزار و 900 واحد صنعتی دارد که ده درصد واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس و یک سوم صنایع آلوده کننده محیط زیست در این استان قرار گرفته‌اند.
استاندار اصفهان افزود: وجود 600 معدن فعال و دو هزار واحد سنگبری و … با ایجاد ریزگردها، آلودگی فراوانی را به وجود خواهند آورد.
زرگرپور با بیان اینکه از طرف شرق استان حمله کویر و شن‌های روان وجود دارد، گفت: متوسط جمعیت شهری در کشور 75 درصد است و این میزان در استان اصفهان 85 درصد است. استان اصفهان با تعداد 106 شهر، دارای بیشترین تعداد شهر در میان استان‌های کشور است و همچنین حدود یک میلیون خودرو، نیم میلیون موتورسیکلت و هزاران کارگاه آلوده کننده در این استان وجود دارد.
وی به عوامل اساسی در به وجود آوردن شرایط آلودگی در استان اصفهان، اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل به وجود آورنده این شرایط، فقدان سند آمایش سرزمینی در برش استانی است. بیشترین صنایع کشور در بهترین نقطه از لحاظ طبیعی و در بدترین نقطه از لحاظ مسائل زیست محیطی واقع شده است. استان اصفهان نخستین استانی است که قصد دارد در برنامه ششم توسعه این مسأله را اجرایی کند.
استاندار اصفهان ادامه داد: بارگذاری‌های بیش از اندازه و بی‌حساب در منابع آب، خاک و هوا یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده شرایط آلودگی در استان اصفهان است.
زرگرپور افزود: به استثنای یک دهه گذشته که بحث محیط زیست مورد توجه واقع شده است؛ در زمان‌های قبل از آن، هیچ بحثی در این خصوص مطرح نبوده است. تا یک دهه قبل هیچ زمانی تخصیص زیست محیطی وجود نداشت.
وی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی عام و فراگیر هستند، گفت: اگر تک تک مردم متوجه اهمیت مسائل زیست محیطی نشوند، این موضوع نمی‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. استان اصفهان یک هزار NGO دارد که کمتر از 20 مورد آن به مسائل زیست محیطی می‌پردازد و نمی‌توان با این تعداد فرهنگسازی در این زمینه را انجام داد. باید تعداد NGO ها بیشتر باشد تا مسائل را پیگیری و به مسؤولان سمت و سو دهند.
استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه تاکنون در کشور به هر معضل زیست محیطی از منظر سیاسی نگاه شده است، افزود: رویکردهای سیاسی بر رویکردهای کارشناسی برتری دارد، در حالی که مسائل زیست محیطی از هر مسأله دیگری کارشناسی‌تر است و باید به جای نگاه سیاسی نگاه کارشناسی بر روی آن اعمال شود.
زرگرپور با اشاره به اینکه 10 درصد آلودگی‌های استان اصفهان از صنایع است، اضافه کرد: 70 درصد این آلودگی‌ها به صنعت حمل و نقل برمی‌گردد. متأسفانه در بحث حمل و نقل، مدیریت واحد وجود ندارد. تا زمانی که یک مدیریت، سیاست و برنامه واحد برای مسأله حمل و نقل وجود نداشته باشد، امکان بررسی موضوع مسائل زیست محیطی وجود دارد