قاچاق سوخت تهدیدی جدی برای خیار دریایی شنی خلیج فارس

ارسال کننده خبر نادر زندی

قاچاق سوخت تهدیدی جدی برای خیار دریایی شنی خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، مجید افخمی در گفتگو با خبرگزاری برنا با اشاره به پدیده شوم قاچاق سوخت و عوارض و آلودگی های آن به ویژه برای آبزیان گفت: متاسفانه این سهل انگاری و زیاده خواهی انسانی اثرات سو و مخربی برای آبزیان خلیج فارس دارد که گاها ممکن است منجر به انقراض گونه ای خاص و ارزشمند شود.

این کارشناس ارشد تکثیر و پرورش آبزیان با اشاره به اینکه خلیج فارس دارای بیش از 25 گونه خیار دریایی شناسایی شده است تصریح کرد: در این بین گونه شنی با نام علمی Holothuria scabra به عنوان یکی از ارزشمند ترین گونه های خیار دریایی دنیا, در خلیج فارس است که متاسفانه قاچاق سوخت و ورود آلودگی های نفتی به محل زیستگاه آن به ویژه در سواحل جزیره قشم تاثیر مخربی بر روی ذخیره آن گذاشته است.

وی با بیان اینکه ایران از معدود کشور هایست که ذخیره این گونه دریایی را در دل آب های نیلگون خلیج فارس در اختیار دارد تصریح کرد: با توجه به وجود بازارهای هدف خوب و پرتقاضا که عمدتا کشور های جنوب شرق آسیا بوده و قیمت بسیار بالای محصولات تولید شده از این آبزی، می تون آن را به عنوان گزینه مناسبی جهت صنعت اشتغال زای آبزی پروری معرفی و همچنین ورود آن به چرخه صادرات مورد استفاده قرار داد.

مجید افخمی خاطر نشان شد: تحقق صنعت تکثیر و پرورش این گونه مهم و اقتصادی از خیار دریایی لازمه بقای ذخایر آن در آب های جزیره قشم است که در صورت ادامه روند آلودگی های نفتی در زیستگاه این موجود زنده بدون شک شاهد انقراض آن خواهیم بود.

افخمی با تاکید بر اینکه تنها ذخیره گاه شناسسایی شده مولدین این گونه در خلیج فارس آبهای اطراف جزیره قشم است گفت: متاسفانه به سبب افزایش آلودگی نفتی در این سواحل که بیشتر ناشی از قاچاق سوخت می باشد این ذخیره را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نسل این موجود ارزشمند را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه بررسی های علمی و تحقیقاتی انجام گرفته بیانگر تخریب زیستگاه این گونه و کاهش جمعیت آن در آبهای اطراف جزیره قشم دارد،گفت: توجه جدی مسئولین استانی در حفاظت از تنها ذخیره گاه مولدین این گونه ارزشمند شیلاتی منجر به حفظ نسل این گونه و نهایتا تضمین کننده شروع تولید آن در سیستم های پرورش آبزیان کشور خواهد شد.

گفتنی است خیار دریایی از جانوران آبزی هستند که در شاخه خارپوستان قرار دارند و در طی دوران تکاملی 540 میلیون سال پیش در اقیانوسها ظاهر شده اند و دارای خواص سودمند شناخته شده برای سلامتی انسان می باشند.