پرندگان مهاجر دیگر به «سداکباتان» نمی‌آیند

ایسنا/همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: با خشکی تالاب آق‌گل و خشک شدن سد اکباتان در سال‌جاری، دیگر شاهد حضور پرندگان مهاجر در این مناطق نخواهیم بود.

پرندگان مهاجر دیگر به «سداکباتان» نمی‌آیند

سیده‌مریم محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرندگان مهاجر تمایل به استقرار در مکان‌هایی دارند که آبگیر از نظر آبی در وضعیت مناسب و امنی باشد تا در آن محل ساکن شوند و بعد به مسیر خود ادامه دهند اما با توجه به خشکی تالاب آق گل که در گذشته تعداد زیادی پرنده مهاجر حضور پیدا می کرد و با خشک شدن سد اکباتان در سال‌جاری دیگر شاهد حضور پرندگان مهاجر در این مناطق نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته همدان میزبان ۳۸۸۲ قطعه پرنده مهاجر بود به طوریکه این پرندگان در تالاب ها و آبگیرهای موجود در استان مستقر شده و بعد از استراحت به مسیرشان ادامه دادند، ابرازامیدواری کرد: با بارش های فصل پاییز و زمستان شاهد پر شدن آبگیرها و تالاب ها و احیاء آنها بوده تا همچنان میزبان پرندگان مهاجر باشیم.

محمدی با بیان اینکه پرندگان مهاجر بیشتر تمایل دارند در تالاب‌ها استقرار یابند و سدها به نسبت تالاب ها جای مناسبی برای مستقر شدن آنها نیست، تصریح کرد: با این تفاسیر در گذشته شاهد تعداد محدودی از پرندگان مهاجر در سد اکباتان بودیم که دیگر این مکان شاهد حضور پرندگان مهاجر نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پرندگان مهاجر موظف به حفاظت و حراست از پرندگان مهاجر هستیم و هر گونه شکار پرنده مهاجر پیگیرد قانونی دارد در ضمن پرندگان مهاجر در صورت مواجه شدن با بحث خشکی در تالاب ها و آبگیرها به مسیر خود ادامه می دهند و به سایر استان ها سفر می کنند.

محمدی گفت: مجموعه حفاظت محیط زیست استان ها هر ساله در بهمن ماه  اقدام به سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی می کنند که امسال با توجه به خشکی تالاب آق گل و سد اکباتان آمار سرشماری در استان همدان نسبت به سال گذشته احتمالاً کاهش می یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان تصریح کرد: بیشترین تراکنش پرندگان مهاجر در سال های گذشته در استان همدان سد کلان ملایر، تالاب شیرین سو و آبشینه بوده است.