نگهداری از حیات‌وحش دشوار است

ایسنا/زنجان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: تغییر در جایگاه محیط‌بانان که به عنوان نیروهای عملیاتی محسوب شوند، در حال پیگیری است.

نگهداری از حیات‌وحش دشوار است

محمدرضا یافتیان روز گذشته (۲۵ مهرماه) در بازدید خبرنگاران از دشت سهرین، با اشاره به سرشماری حیات‌وحش در منطقه سرخ‌آباد و فیله‌خاصه اظهار کرد: در این مناطق ۱۷۷ هزار هکتار منطقه تحت حفاظت داریم که ۵۵ هزار هکتار در فیله‌خاصه و مابقی در سرخ‌آباد است؛ گونه خاص این منطقه آهوان هستند.

وی با بیان اینکه این منطقه تنها زیستگاه آهوان شمال‌غرب کشور است، تصریح کرد: حفاطت از آهوان این منطقه حائز اهمیت است. از بین رفتن آهوان منطقه می‌تواند ضربه محکمی برای محیط‌زیست باشد. متاسفانه پارسال نسبت به سال ۱۳۹۹ با کاهش تعداد آهوان در این منطقه روبه‌رو بودیم. در دشت آهوان، وجود مناطق بزرگ کشاورزی و ترددهایی که به واسطه مناطق تحت کشت صورت می‌گیرد شرایطی را به وجود آوردند که ورود افرادی که با قصد شکار و از بین بردن حیات‌وحش وارد منطقه می‌شوند تسهیل داده شود. نگه‌داری از حیات‌وحش دشوار است و در این مسیر نیازمند مشارکت مردم هستیم؛ ضرر و زیان آسیب رساندن به حیات وحش دامان خودمان را می‌گیرد.

یافتیان با اشاره به سرشماری حیات‌وحش در مناطق دیگر استان، ادامه داد: در دو منطقه ماه‌نشان و طارم در فصل زمستان سرشماری انجام خواهد شد. در سرشماری از مناطق سرخ‌آباد و فیله خاصه حدود ۲۵ نفر از محیط‌بانان حضور دارند و با حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر پیاده‌روی و با استانداردهای موجود به سرشماری می‌پردازند.

وی افزود: حیات‌وحش پیچیدگی بسیاری دارد و راه‌حل این پیچیدگی‌ها حضور و مشارکت مستقیم و دلسوزانه مردم است.

یافتیان با بیان اینکه مناطق حفاظت شده در سطح کشور ۱۱ درصد است، عنوان کرد: این مقدار در زنجان ۱۳.۵ درصد است اما باید توجه کنیم که آنچه در سال ۲۰۲۰ بوده حدود ۱۷ درصد است و باید به این سمت برویم.

این مسئول با بیان اینکه این مجموعه حدود ۴۴ نفر در اختیار دارد و در مجموع این تعداد کمتر از چیزی است که باید باشد، تشریح کرد: امسال در سطح کشور ۳۵۰ نفر جذب محیط‌زیست خواهند شد و از این تعداد ۲۵۰ نفر در حوزه محیط‌بانی فعالیت خواهند داشت؛ با تحقق این مسئله ما نیز می‌توانیم امتیازی از این جذب نیرو داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست زنجان، با اشاره به اینکه استان زنجان از معدود استان‌هایی است که مجوز استفاده از بیسیم‌های دیجیتال را دارد، خاطرنشان کرد: جلیقه‌های ضدگلوله که با فناوری‌های برتر تهیه شدند و سبک‌تر هستند در اختیار محیط‌بانان قرار خواهد گرفت. همچنین تغییر در جایگاه محیط‌بانان که به عنوان نیروهای عملیاتی محسوب شوند نیز در حال پیگیری است تا بتوانیم کیفیت حضور همکاران در مناطق را بالاتر ببریم، از حالت صرف دفاعی خارج شویم و به عنوان یک نیروی قدرتمند و فعال‌تر عمل کنیم.

نگه‌داری از حیات‌وحش دشوار است