پرندگان کمیاب در دام شکارچیان متخلف

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جم استان بوشهر گفت: با توجه به آغاز فصل زنده‌گیری و صید غیر قانونی پرندگان شکاری، سازمان های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست، حضور شکارچیان متخلف و کوخه نشینان را گزارش کنند.

پرندگان کمیاب در دام شکارچیان متخلف

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمد تقی محمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جم ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض شامل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه هر ساله در این فصل مورد تهدید شکارچیانی قرار می‌گیرند که با هدف فروش در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اقدام به صید این گونه‌ها می‌کنند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جم افزود: شکارچیان اجیر شده با دو روش سیار و کوخه نشینی پرنده‌های شکاری را زنده‌گیری و به صورت قاچاق به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منتقل می‌کنند و این پرندگان در این کشورها آموزش می‌بینند و دست آموز می‌شوند.

وی ادامه داد: این پرندگان شکاری در اسارت شیوخ عرب تربیت شده و به عنوان ابزاری مناسب برای شکار گونه‌های دیگر پرندگان از جمله هوبره، قرقاول، کبوتر وحشی و دیگر گونه‌ها به کار گرفته می‌شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: در اسارت ماندن سبب انقراض این گونه‌های با ارزش و منحصر به فرد می‌شود؛ این پرندگان در گونه‌های مختلف تا سه میلیارد تومان در این کشورهای شیخ نشین به فروش می‌رسند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جم اعلام کرد: دوستداران محط زیست و جامعه محلی دوستدار محیط زیست تا کنون همکاری خوبی در حفاظت از حیات وحش شهرستان جم داشته‌اند و اکنون نیز از آنها می‌خواهیم تا در صورت مشاهده صیادان متخلف و کوخه نشین، موارد را به صورت مستقیم به اینجانب با شماره همراه ۰۹۱۷۷۷۲۸۹۱۲ اطلاع رسانی کنند.

محمدی عنوان کرد: جریمه شکار غیر قانونی هر قطعه شاهین، بحری و بالابان ۲۰۰ میلیون و دلیجه ۳۰۰ میلیون تومان است و در صورت ماده بودن گونه های صید و شکار شده این جریمه‌ها سه برابر محاسبه می‌شوند.

محمد تقی محمدی تصریح کرد: بر اساس استاندارد جهانی برای هر یک‌هزار هکتار یک محیط بان در نظر گرفته شده این میزان در ایران هر ۶ هزارهکتار است، که در این صورت شهرستان جم با ۱۷۵ هزار هکتار عرصه، در زمان حاضر تنها یک محیط بان دارد.