گونه های جانوری در ایران در معرض انقراض است

ارسال کننده خبر حسین محمودی

گونه های جانوری در ایران در معرض انقراض است
در حال حاضر در ایران ۸۵ گونه جانوری در معرض انقراض وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در ۶۰ سال گذشته ۲ گونه ارزشمند ببر و شیر در کشور منقرض شده است، گفت: در حال حاضر در ایران ۸۵ گونه جانوری در معرض انقراض وجود دارد.

ابتکار با بیان اینکه بحث‌های زیست محیطی پس از جنگ، ناامنی، تروریسم، فقر و عدالت مهم‌ترین مسئله بشر است، افزود: نگاه رئیس جمهور به مسائل محیط زیست بسیار کلیدی است که این فرصتی مغتنم برای مردم و مسئولان استان زنجان است.

وی با اشاره به رفتارهای نادرست بشر در قبال محیط زیست عنوان کرد: رفتار بشر با طبیعت به گونه‌ای است که یکسری ناپایداری و عوارض نا مطلوب در محیط زیست بر جای گذاشته که برخی از آن‌ها قابل کنترل نیستند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط با بیان اینکه انسان با علم می‌تواند سازگاری خود را با طبیعت تنظیم کند، گفت: مهار کردن قدرت طبیعت و سلطه بر آن از سوی انسان امکان پذیر نیست و باید کارهایی که انجام می‌شود با محیط زیست سازگاری داشته باشد.

ابتکار با اشاره اینکه انسان روزانه 16 کیلوگرم هوا تنفس می‌کند، تصریح کرد: دنیا یک ظرفیت زیستی دارد که به تبع آن هر منطقه نیز از یک ظرفیت زیستی برخوردار است که این ظرفیت نیز ممکن است مربوط به کشاورزی، تالاب، صنایع، هوا و غیره باشد.

وی با بیان اینکه در ایران بیش از حد از منابع زیست محیطی استفاده می‌شود، اظهار کرد: در کشور ما حداقل از 3.5 برابر ظرفیت زیستی طبیعت بهره کشی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه مصرف گرایی و فقر هر دو به طبیعت ضربه می‌زنند، افزود: انقلاب در کشاورزی باید در جهت سازگاری با محیط زیست باشد، متاسفانه در کشور ما در 2 حوزه آب و انرژی بهره کشی بیش از حد انجام می‌شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به توجه دولت به مسائل زیست محیطی در بودجه سال 93 اضافه کرد: در بودجه سال 93 می‌توان توجه جدی دولت به بخش آب و انرژی را دید، ابراز کرد: مبنای سند آمایش استان باید مبتنی بر حفظ محیط زیست باشد.

ابتکار عنوان کرد: در صورت عدم توجه به مسائل زیست محیطی طبیعت، اقتصاد کشور صدمه جبران پذیری را می‌بیند، در طرح‌های مربوط به محیط زیست که بهره گیری از ظرفیت منطقی زیستی در نظر باشد نوعی طراحی سبز انجام شده است.

وی با بیان اینکه توسعه باید متناسب با ظرفیت‌های زیست محیطی اتفاق بیفتد، گفت: تصویب لایحه ارزیابی زیست محیطی دولت با هدف حفظ محیط زیست انجام شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه عدالت در این است که مسائل را واقع بینانه حل کنیم، تصریح کرد: برای ایجاد توسعه در مسائل زیست محیطی و برطرف کردن مسائل مربوط به آن باید ظرفیت زیستی را در نظر بگیریم و برنامه‌ها را در راستای اجرای آن فرامین به کار ببریم.

معاون رئیس جمهوربا تاکید بر مدیریت پسماند دادامه داد :مدیریت پسماند یک فعالیت اقتصادی است، امیدواریم سرمایه گذاری‌های لازم در این بخش در زنجان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

ابتکار با تاکید بر اینکه گردشگری زنجان باید توسعه یابد، خاطر نشان کرد: منطقه سهرین زنجان جاذبه گردشگری فراوانی دارد که به دلیل فاصله اندک با مرکز استان می‌تواند منطقه خوبی برای گردشگری شود و گردشگری که سازگاری با محیط زیست داشته باشد مورد حمایت دولت است.

وی به حضور دانشگاهیان و مشارکت مردمی در حل مسائل زیست محیطی تاکید و خاطر نشان کرد: حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در جهت کمک به پیشبرد اهداف دولت در دستور کار مسئولان قرار گیرد.