احیای دریاچه ارومیه نیازمند همگرایی مسئولان است

ارسال کننده خبر حسین محمودی

احیای دریاچه ارومیه نیازمند همگرایی مسئولان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ارومیه، هادی بهادری، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ظهر امروز(19 آبان) در نشست خبری که در سالن جلسان معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، گفت: اهمیت موضوع احیای دریاچه ارومیه به حدی است که بر تمام مناسبات اجتماعی، اقتصادی و معیشتی مردم منطقه تاثیر گذار می باشد.

وی، با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه مهم ترین اولویت دولت در منطقه شمال غرب کشور محسوب می شود، افزود: طرح احیای دریاچه ارومیه در قالب 79 پروژه عمرانی با 729 میلیارد تومان اجرایی می شود.

بهادری تصریح کرد: شناسایی کانون های ریزگرد و تثبیت آن ها از مهم ترین پروژه هایی است که در حوزه دریاچه ارومیه مورد مطالعه قرار می گیرد و برای جلوگیری از گسترش خطرات انتشار این ریزگردهای نمکی از 2 اقدام عملی پیش بینی شده که از محل این اعتبارات مصوب برای اجرای عمل تثبیت در داخل دریاچه 15 میلیارد تومان به سازمان حفاظت از محیط زیست و تثبیت در خارج از بستر دریاچه نیز 90 میلیارد تومان در اختیار سازمان جنگل ها و مراتع قرار می گیرد.

این مسئول، مطالعه انتقال آب از سایر حوزه های اطراف دریاچه، مطالعه و احداث پارک ملی در محدوده یک هزار و 500 هکتاری جنوب دریاچه ارومیه با اختصاص 15 میلیارد تومان و همچنین اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های فرهنگی، آموزشی و ترویجی را از دیگر پروژه های اجرایی در حوزه دریاچه ارومیه برشمرد.

وی، با اشاره به نقش اساسی مردم در احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: اگر مردم وارد میدان نشوند و با مسئولان همراهی نکنند احیای دریاچه ارومیه کار آسانی نخواهد بود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه در واقع فرصتی برای توسعه منطقه می باشد زیرا با ایجاد آبیاری های مدرن کشاورزی و کاشت گیاهان شور پسند در منطقه دریاچه و برق دار کردن چاه های آب از اقداماتی است که در راستای احیای دریاچه ارومیه عملیاتی خواهد شد.

بهادی ادامه داد: اکنون تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه یک هزار و 270.40 متر می باشد که  حدود 3 متر با تراز اکولوزیک معمولی فاصله دارد در اثر بارندگی های اخیر آب دریاچه 35 سانتی متر افزایش یافته بود که چند روز گذشته بر اثر گرم شدن هوا و تبخیر آب 6 سانتی متر کاهش یافته که این نشاندهنده ی این موضوع است که دریاچه ارومیه تابع جریان های سطحی می باشد.