اطلاعیه ۱۴۸۱ کمیته دفاع از محیط زیست با موضوع ۵ ژوئن، روز جهانی محیط زیست

 

5 ژوئن، روز جهانی محیط زیست را گرامی داریم  

در نتیجه رشد صنعت و افزایش مصرف سوخت های فسیلی، سازمان ملل متحد در سال 1972 درکنفرانس استکهلم  سوئد قطعنامه ای باموضوع انسان و محیط زیست(UNEP) را تصویب کرد.

دو سال بعد در سال 1974 اولین روز جهانی محیط زیست با شعار تنها یک زمین برگزار شد که تا امروز نیز ادامه دارد و به همین مناسبت هر ساله 5 ژوئن را روز جهانی محیط زیست می نامند.

هر سال در این روز مراسمی در قالب کنفرانس، جشنوارهای هنری و زیست محیطی، معرفی کنوانسیونهای زیست محیطی، راهپیمایی خیابانی، دوچرخه سواری، مسابقات نقاشی، درختکاری، مقاله نویسی، فعالیت های مربوط به بازیافت و پاکسازی و… در جهت افزایش آگاهی عمومی برای حفظ و نگهداری از محیط زیست و تحریک سیاستمداران به در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی در تصمیمات خود در کشورهای مختلف برگزار می شود.آنچه بر اهمیت این روز می افزاید افزایش سرعت تخریب کره زمین در سالهای اخیر است. از دهه ها پیش با صنعتی شدن کشورها و افزایش مصرف سوخت های فسیلی، جنگها و افزایش دمای کره زمین که منجر به ذوب شدن یخ های قطبی و تغییرات اقلیمی گردیده، فعالان و دوستداران محیط زیست بیش از هر زمان دیگر بر اهمیت محافظت از کره زمین به عنوان تنها زیستگاه انسانها و سایر موجودات زنده در جهان هستی پی برده و فعالیتهایی را در جهت معکوس کردن روند تخریب زمین نیز انجام داده اند.

برای مثال میتوان به سند 2030 یونسکو اشاره داشت که در سال 2015 میلادی در قالب 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه به عنوان نقشه راه جامعه بین المللی در زمینه توسعه پایا و حفظ کره زمین تا سال 2030 میلادی است که متاسفانه برخی از کشور ها مانند ایران از پذیرش و اجرای آن امتناع ورزیده اند.

 

همچنین در سال 2021 میلادی در بیست و ششمین اجلاس جهانی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در گلاسکو، سرانجام نزدیک به 200 کشور شرکت کننده در اجلاس بر سر پیمانی جدید که بتواند با گرمایش زمین و محدود کردن میزان افزایش دمای زمین مقابله کند به توافق رسیدند. در پایان این اجلاس توافق حاصله بر کاهش مصرف سوختهای فسیلی روزنه امیدی را پیش روی فعلالان و دوستداران محیط زیست باز کرد.

زباله ها دومین چالش مورد بحث روز جهانی محیط زیست می باشد.به یقین میتوان گفت زباله های پلاستیکی در همه جای کره زمین کار تخریب زمین را برای دست کم 250 سال آینده آغاز کرده اند. زباله های پلاستیکی میتواند به شکل یک لیوان پلاستیکی درعمیق ترین نقطه اقیانوس ها  ا حتی به شکل میکروپلاستیک ها، در بافت های موجودات زنده یافت شوند.

افزایش جمعيت، مصرف بیش از حد و تخریب منابع طبیعی، گسترش صنعت و کاربرد نا به‌ جا و کنترل نشده تکنولوژى، از بين رفتن جنگل‌ها و مراتع و تالاب ها، بهره‌بردارى سطحى از معادن، فرسايش خاک، آلودگى هوا، آلودگى صوتى، کمبود آب شیرین و هزاران مشکل دیگر، حیات این کره خاکی را تهدید میکند.

روز جهانی محیط زیست می گوید که: همه ما در برابر حفظ و نگهداری این کره خاکی مسئول هستیم.

مافعالین محیط زیست با تاکید بر اجرای هدف ششم تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه هدف هفتم تضمین دسترسی به انرژی ارزان قیمت، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه هدف سیزدهم اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن هدف چهاردهم– حفظ و استفاده پایدار از اقیانوسها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار هدف پانزدهم حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم های زمینی، مدیریت پایدار جنگل ها، مبارزه با بیابان زایی، متوقف و معکوس نمودن فرسایش زمین و توقف از بین بردن تنوع زیستی از اهداف 17 گانه سند 2030 یونسکو و همچنین آگاهی رسانی از معضلات موجود در محیط زیست بر این باوریم که با افزایش سطح آگاهی جامعه جهانی، دولت ها نیز در کنار فعالان و دوستداران محیط زیست گام هایی موثر درجهت داشتن زمین پاک برای نسل های آینده برداشته شود.

1481

 کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 کمیته دفاع از محیط زیست ایران