90 درصد منابع آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود

ارسال کننده خبر حسین محمودی

90 درصد منابع آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود

رییس اداره کل آموزش و توسعه مهارت های بانک کشاورزی با تاکید بر اینکه 90 درصد منابع آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود، گفت: افزایش بهره وری منابع آب سرمایه زیادی را می‌طلبد و نیاز به حمایت دولت و مجلس دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر عقیل تقی زاده، آب را به عنوان منبع استراتژیک برای بشر توصیف کرد و افزود: کمبود آب در آینده، دنیا را با بحران مدیریت منابع آب مواجه خواهد کرد به نحوی که اولویت آن حتی از نفت هم بیشتر خواهد شد و این بحران برای کشورهایی مانند ما که در منطقه گرم و خشک قرار گرفته ایم به مراتب محسوس تر و نزدیکتر است.

رئیس اداره کل آموزش و توسعه مهارت ها بانک کشاورزی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در مدیریت و بهره وری منابع آب، اظهار داشت: حدود 90 درصد منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود از این رو شرایط کشور ایجاب می کند که به مدیریت آب در بخش کشاورزی بیش از سایر بخش ها توجه شود و قطعاً اگر بخواهیم در منابع آب به مدیریت بهینه ای دست پیدا کنیم، باید این بخش را در اولویت قرار دهیم.

وی به نقش دستگاه های اجرایی چون وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در زمینه عبور از بحران کم آبی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بانک کشاورزی نیز بر اساس مسئولیت ها و وظایفی که بر عهده دارد به ویژه در بخش تامین مالی و سرمایه مورد نیاز بخش کشاورزی، می تواند نقش موثری در هدایت طرح ها و پروژه های تولیدی و اقتصادی به سمت ارتقای بهره وری منابع آب داشته باشد که تاکنون این نقش را به خوبی ایفا کرده است.

تقی زاده در این باره توضیح داد: بانک کشاورزی به عنوان بانکی که مسئولیت تامین مالی و سرمایه بخش کشاورزی را بر عهده دارد با توجه به استراتژی ها و سیاست های دولت و مجلس در بخش کشاورزی، اقدام به حمایت از طرح های توسعه ای کرده و در این مسیر همواره حمایت از طرح هایی که مربوط به مدیریت بهینه منابع آب بوده، در اولویت قرار گرفته است.

ضرورت هدایت سرمایه ها به سمت توسعه منابع آبی

وی، هدایت سرمایه ها به سمت ایجاد زیرساخت هایی برای مدیریت بهینه منابع آب را یک ضرورت دانست و خاطر نشان کرد: اقتصاد کشور یک اقتصاد “بانک پایه” است و در چنین اقتصادهایی بانک ها می‌توانند با تخصیص منابع و مشوق هایی در نرخ تسهیلات، نقش مهمی در هدایت سرمایه ها داشته باشند، لکن منابع فعلی بانک کشاورزی برای این موضوع قطعاً تکافو نخواهد کرد و به دلیل سرمایه بر بودن این بخش، تدابیر لازم می بایست در سطح مجلس و دولت اندیشیده شود.

کاهش ریسک سرمایه گذاری

وی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و به ویژه مدیریت منابع آب را پر ریسک عنوان کرد و افزود: این ویژگی موجب شده که بخش کشاورزی سرمایه گریز باشد و اگر بخواهیم سرمایه پذیر باشد، باید سازوکارهای مناسبی را پیش بینی کنیم. افرادی که می خواهند در این حوزه اقدام به سرمایه گذاری کنند باید از تسهیلات ارزان قیمتی برخوردار باشند که این امر مستلزم پیش بینی فرآیند تخصیص منابع در مجلس و دولت است.

تغییر نگرش اولین گام در توسعه منابع آبی

تقی زاده، تغییر نگرش را مهمترین قدم در زمینه توسعه منابع آبی ذکر کرد و گفت: امیدوار هستیم یکی از پیامدهای مهم نشست سیاست گذاران مدیریت منابع آب این باشد که شرکت کنندگان (کارشناسان، مدیران و افراد مرتبط) در این هم اندیشی با اراده و عزم جدی مترصد استقرار مدیریت بهینه منابع آب در کشور باشند و هر فردی در هر سازمانی که مسئول است این اقدام مهم را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که خروجی و دستاوردهای این هم اندیشی بتواند در فرآیند تصمیم گیری در سطح کلان کشور، مسئولان را یاری کند.

گفتنی است، به منظور ارائه راهکارهایی برای رفع بحران آب، کنفرانس بهره وری و حکمرانی پایدار آب، 27 آبان ماه از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در وزارت نیرو برگزار می شود.

وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، بانک کشاورزی، شهرداری تهران و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران نیز در برگزاری این همایش مشارکت دارند