رئیس دانشکده مهندسی اهواز: سدهای معشوره و مارون ۲ شرایط آب خوزستان را بحرانی‌تر می‌کند

ایرنا – رییس دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید برتغییر تفکر سازه‌ای درمدیریت آب کشور، گفت: ساخت سدهای تنگه معشوره و مارون ۲ با وجود شرایط بحرانی درمنابع آبی خوزستان، نگرانی نسبت به وضعیت آب این استان را بیشتر کرده است و معتقدیم شرایط خوزستان را بحرانی‌تر می‌کند.

رئیس دانشکده مهندسی اهواز: سدهای معشوره و مارون ۲ شرایط آب خوزستان را بحرانی‌تر می‌کند

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی قمشی روز چهارشنبه درنشست مدیریت بهینه منابع آب اظهار داشت: امیدوار بودیم که تفکر ایجاد سازه  در کشور متوقف شود و به مدیریت، بهره وری، تحویل حجمی آب، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، محدود کردن کشت و جلوگیری از کشت‌های پرمصرف و سوق دادن صنعت به استفاده از آب‌های متعارف، تغییر کند اما شاهد هستیم با وجود شرایط بحرانی در کرخه، در حال حاضر ساخت تنگه معشوره در بالادست خوزستان در دستور کار است.

وی افزو: ظرفیت این سد از ۲۰۰ میلیون مترمکعب به ۵۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و معلوم نیست بر چه اساسی این ظرفیت افزایش یافته است.

وی گفت با ساخت  این سدها آب به پایین دست خوزستان و تالاب هورالعظیم  نخواهد رسید و این مشکلاتی را در خوزستان در اینده رقم خواهد زد.

قمشی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت سد مارون ۲ با وجود خشک شدن تالاب شادگان، اضافه کرد: اگر سدهای مارون ۲ و معشوره ساخته شود، اوضاع خوزستان که در پایین دست این حوضه‌ها قرار دارد، به مراتب بدتر خواهد شد و نگرانی زیادی از این بابت داریم.

این استاد دانشگاه، با اشاره به وجود ۲ تفکر مهندسی سازه‌ای و تفکر اکولوژیک در حکمرانی آب، توضیح داد: در حال حاضر در کشور تفکر مهندسی سازه‌ای حاکم است که طبق این رویکرد، آب ابزاری برای توسعه تلقی و برای تامین نیازهای شرب و بهداشت، صنعت و کشاورزی تقسیم می‌شود و این تفکر سهمی برای محیط زیست قائل نمی‌شود.

وی افزود: در تفکر اکولوژیک، تلقی این است که آب وظیفه اکولوژیک دارد بنابراین برای برآورده کردن نیازهای اکولوژیک استفاده می‌شود به همین دلیل آب در هر منطقه‌ای که جریان دارد باید اول مسائل اکولوژیکی خود را تامین کند؛ در این نگرش بعد از نیاز شرب و بهداشت، در اولویت دوم تامین نیازهای محیط زیست قرار دارد و نیازهای صنعت و کشاورزی در مرحله بعدی هستند.

به گفته وی در تفکر اکولوژیک استفاده از آب باید به ۴۰ درصد کاهش یابد و مابقی آن برای حفظ جریان رودخانه و جلوگیری از خشکی تالاب‌ها و نفوذ دریا باقی بماند.

قمشی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش در حکمرانی آب، گفت: در غیر اینصورت تا زمانی که تفکر مهندسی سازه‌ای بر تفکر اکولوژیک غالب است، وضعیت منابع آبی و مشکلات آب بدتر می‌شود و در آینده اثرات آن را در گسترش پدیده ریزگرد، خشک‌تر شدن تالاب‌ها و افزایش فرونشست زمین خواهیم دید.