اجرای برنامه رفع آلودگی صنایع نفت و گاز پارس الزامی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: صنایع نفت و گاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ملزم به اجرای برنامه جامع کاهش و رفع آلودگی هستند.

فرهاد قلی‌نژاد گفت: اجرا نشدن موارد مشمول طرح جامع کاهش و رفع آلودگی‌های محیط زیست در جنوب استان بوشهر در شهر‌های عسلویه و کنگان از مصداق‌های ترک فعل محسوب می‌شود.

به گفته او به دلیل تمرکز و تعدد صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس رعایت استاندارد‌های محیط زیستی و جلوگیری از ایجاد آلودگی محیط زیست ضروری است.

قلی‌نژاد می گوید: با پیگیری مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۹ و طرح جامع کاهش و رفع آلودگی‌های محیط زیست منطقه در شهرستان‌های کنگان و عسلویه مصوب و اجرای برنامه‌ها آغاز شده.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هرچند برخی اقدام‌ها در مرحله اجراست، ولی روند اقدم‌ها مطلوب نیست و باید شرکت‌های نفتی مستقر در منطقه در اجرای اقدامات به ویژه مهار فلر‌ها و مدیریت فاضلاب‌ها تسری کنند.

او گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به عنوان ناظر روند اقدامات را تحت نظارت دارد و باید طرح جامع در مدت زمان مقرر اجرایی یعنی سه سال به صورت کامل اجرا شود که این مهم و نظارت با همکاری استانداری بوشهر در حال انجام است.

به گفته قلی‌نژاد وفق قوانین و مقررات به ویژه اصل ۵۰ قانون اساسی هرگونه آلودگی محیط زیست ممنوع است و هر گونه توسعه و فعالیت اقتصادی باید با رویکرد توسعه پایدار و بدون آلودگی و تخریب باشد.