اطلاعیه ۱۴۷۵ کمیته دفاع از محیط زیست با موضوع جنگل داری و صیانت از جنگل ها

جنگل داری و صیانت از جنگل ها

گرامیداشت ۲۱ مارس روز جهانی حفاظت از جنگل از این رو برای مردم ایران و بخصوص فعالین محیط زیست

حائز اهمیت است که جنگلهای ایران در معرض خطر نابودی و به تبع  پیامد آن از دست رفتن حیات انسانها و سایر موجودات زمینی خواهد بود. جنگل ها بعنوان یک اکو سیستم حیاتی، نقش مهم و تاثیر گذاری برزندگی بشر دارد و ۸۰ درصد از گونه های گیاهی و جانوری را در خود جای میدهد.

 انسان ها خواسته یا نا خواسته در حال تخریب جنگلها هستند و چون درک درستی ازاکوسیستم  ندارند صرفا به آن، از بُعد اقتصادی نگاه می کنند و مافیا، صاحبان قدرت و دولت ها برای دست یافتن به چوب، کاغذ، صمغ و انواع دیگر محصولات چشم برهم نهاده و با قصاوت و بی رحمی در حال از بین بردن طبیعت و جنگل ها بر آمده اند.

کارشناسان معتقدند کشورهائی که  سطح جنگلهایشان کمتر از 25 درصد از خاک آن کشور را شامل شود از نظر محیط زیست انسانی در وضعیت بحرانی قرار دارند. ایران در حال حاضر باتوجه به توپوگرافی و شرایط اقلیمی از لحاظ پوشش جنگلی در وضعیت بحرانی قرار گرفته  و وسعت جنگل های آن بسیار پایین تراز سرانه دنیاست .با این حال سطح جنگلهای کشوردر ۴۰ سال گذشته نه تنها رشدی نداشته بلکه حدود ۱۱ درصد هم کاهش داشته است و  بیشترین تخریب بوجود آمده را دردوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کرده است .

هر چند که درحفظ جنگلها، نقش مردم درکناردولت اهمیت دارد  ولی متاسفانه دولت هیچگونه برنامه مدون و مشخصی برای حفاظت و نگهداری

از این سرمایه حیاتی ندارد، نمونه بارز آنرا در جنگل های هیرکانی میتوان مشاهده کرد. سال هاست قاچاق چوب، جنگل خواری علنی، آتش سوزی های مکرر و بعضاعمدی برای تبدیل کردن جنگل ها به زمین های مسکونی و ویلا سازی، چرای بی رویه و بدون نظارت دام و احشام، تبدیل کردن جنگل‌ها به محل دفن و پراکنده کردن زباله های خانگی و بیمارستانی و صنعتی آنها را به نابودی می کشاند.

تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین، افزایش جمعیت، خشکسالی ها و کاهش بارندگی، از علل دیگری است که در کنار ناکارآمدی مسئولین دولتی کمربه از بین بردن جنگلهای چند میلیون ساله هیرکانی بسته اند. در این فرایند  نبود سیستم الکترونیکی نظارت برجنگلها و نبود مرجعی

برای اعلام عواید حاصل ازجنگلها در کنار تصمیمات وبرنامه های نا آگاهانه دولت برای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و کویرهای اطراف تیرخلاصی است که به حیات جنگلها زده می شود و در اجرای طرح انتقال آب باکشیدن جاده و لوله گذاری  بخش وسیعی از درختان را که در مسیر طولانی و جنگلی می‌گذرد ، تخریب شده است.

براساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی است و هر فعالیت اقتصادی و غیره که با آلودگی محیط زیست و تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.  به گفته  فرزاد علیزاده از فعالین محیط زیست از ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت ایران ۱۲ میلیون هکتار آن شامل جنگلها می شود، در ۷۰ سال گذشته هفت میلیون هکتار از جنگلهای زاگرس نابود شده اند و تا ۵۰ سال آینده، دیگر اثری از جنگلها باقی نخواهد ماند‌.

 حال آنکه جنگل، کوه، دریا، دشت، ساحل، صحرا، همگی جز انفال محسوب می شوند و نباید با نفوذ مورد بهره برداری و چپاول عده ای خاص قرار گیرند بر همین اساس ما فعالین محیط زیست با استناد به هدف ۱۵ سند ۲۰۳۰ یونسکو که دولتها  را موظف به مدیریت پایا جنگلها و مبارزه با از دست رفتن تنوع زیستی و تخریب زمین میکند.بدین ترتیب اقدامات و تصمیمات امروز نقش تعیین کننده ای بر سرنوشت جنگلها و مراتع کشور خواهد داشت. همچنین  دولت متعهد و مکلف است تا با تغییر اساسی در روند نگهداری و حفاظت از این سرمایه ملی روند مدیریت و حفاظت از جنگلها، آب و خاک کشور را اصلاح نماید و مانع آن شود که با بی توجهی این شاهرگ حیاتی خشکانیده  و زندگی نسل های بعدی در نبود این سرمایه ها به مخاطره کشانیده شود.

1475

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته حفاظت از محیط زیست