تالاب گاوخونی در مسیر بی‌بازگشت

ایسنا/اصفهان تالاب گاوخونی این روزها در وضعیت حادی به سر می‌برد که در صورت تداوم وضع موجود، تالاب گاوخونی به شرایط بی‌بازگشت نزدیک شده و تهدیدی زیست‌محیطی برای کشور خواهد شد.

تالاب گاوخونی در مسیر بی‌بازگشت

علی طالبی، رئیس انجمن آبخیزداری ایران در گفت‌وگو با ایسنا به شرایط وخیم تالاب گاوخونی اشاره و اظهار کرد: مدت‌هاست با تخصیص بی‌رویه آب به صنایع و کشاورزی، آب ورودی این تالاب به صفر رسیده و عملاً این تالاب نابود شده است، این در حالی است که ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی رامسر است و طبق آن حق ندارد قوانینی تصویب کند که بر اثر آن قوانین، تالاب‌ها خشک شوند.

وی گفت: تالاب بین‌المللی گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نزدیکی کانون بحران گردوغبار شرق اصفهان قرار دارد و در صورت عدم احیاء، این تالاب نیز می‌تواند به کانون بحران دیگری تبدیل شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد با تأکید بر اینکه در صورت جاری شدن مجدد آب رودخانه زاینده‌رود در این تالاب همچون ادوار گذشته، گاوخونی احیا می‌شود، افزود: این تالاب از جنبه‌های مختلف اهمیت زیادی دارد، اما شاید یکی از مهم‌ترین فایده‌های آن این باشد که زیستگاه مناسبی را در دل کویر برای پرندگان، آبزیان و حیوانات به وجود آورده است. اما باوجود همه اهمیتی که این تالاب دارد، در سال‌های اخیر خشک‌سالی‌ها و کمبود آب، طراوت را از این تالاب گرفته است.