یوزها پس از 40سال به پارک ملی گلستان آمدند

ارسال کننده خبر حسین محمودی

یوزها پس از 40سال به پارک ملی گلستان آمدند

تهران- ایرنا- روز گذشته خبری مبنی بر مشاهده یک قلاده یوز آسیایی روی خروجی پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران منتشر شد.
آن طور که دراین خبر آمده است، عصر دوشنبه گذشته، «موسی ولی زاده» رئیس اداره محیط زیست شهرستان مانه و سملقان، در محدوده دشت میرزابایلو موفق به مشاهده یک قلاده یوز در پارک ملی گلستان شده است. این درحالی است که بنا به گفته محیط بانان قدیمی از 40سال پیش تاکنون هیچ موردی از مشاهده یوزپلنگ در داخل پارک ملی گلستان گزارش نشده است.

یوز آسیایی که زیستگاه آن منحصر به ایران است، از حیوانات در معرض انقراض محسوب می شود و بنا به اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، تاکنون 55 قلاده از این حیوان در زیستگاه های مختلف سرشماری شده است. برهمین اساس مشاهده یک قلاده یوز در پارک ملی گلستان نشان از ارتقای امنیت یوز در زیستگاه های کشور دارد. نکته در خور توجه آنکه آخرین قلاده ببر مازندران که نسل آن منقرض شده 46سال پیش در پارک ملی گلستان توسط یک شکارچی ترکمن از پا درآمد و از آن زمان(1337) تا کنون اثری از این گونه نادر حیات وحش مشاهده نشده است.

ولی زاده درباره چگونگی مشاهده یوزآسیایی در پارک ملی گلستان گفت: ساعت 18 و 46 دقیقه دوشنبه گذشته هنگام گشت زنی و عبور از جاده خاکی واقع در مرز پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده «قرخود»، با دسته ای آهو مواجه شدم که در حال فرار از درون پارک و عبور از جاده خاکی بودند. زمانی که به مسیر فرار آهوها نگاه کردم متوجه حضور جانوری درون دشت «میرزابایلو» شدم و با خودرو به سمت آن حرکت کردم. او در ادامه افزود: پس از حرکت به سمت جانور، در نور چراغ خودرو متوجه یک قلاده یوزپلنگ در داخل دشت شدم که ایستاده بود و فرار نمی کرد. اما وقتی با خودرو به حدود 20متری یوزپلنگ رسیدم، ناگهان به عمق دشت میرزابایلو فرار کرد.

دشت میرزابایلو که زیستگاه آهو در پارک ملی گلستان و هم مرز با منطقه حفاظت شده قرخود در استان خراسان شمالی است، زمانی یکی از زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی محسوب می شد