دستگیری ۲۲۶ متخلف شکار و صید در نیمه اول سال ۱۴۰۰ در آذربایجان‌غربی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در 6 ماه سال جاری تاکنون ۲۲۶ نفر متخلف دستگیر و از شکارچیان ۳۹ قبضه اسلحه شکاری کشف شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی مهران نظری اظهار داشت: در 6 ماه نخست سال تعداد ۲۹۶ تخلف زیست محیطی در استان توسط یگان حفاظت محیط زیست کشف و ۱۹۶ نفر نیز دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان در این مدت بیش از ۳۹ اسلحه مجاز و غیر مجاز را از شکارچیان متخلف کشف کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: تعداد ۱۲۷۶ قطعه انواع ادوات شکاری از جمله قایق، تور صیادی و ماهیگیری، الکترو شوکر، تورهای زنده‌گیری و سایر ادوات کشف شده است.

نظری بیان کرد: مامورین یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی همچنین در گشت و کنترل مناطق تحت حفاظت محیط زیست این استان ۳۶۰ قطعه پرنده و ۱۲ مورد پستاندار را از متخلفین به صورت زنده کشف و به منظور ادامه حیات آنها را به دامن طبیعت رهاسازی کرده‌اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در ۶ ماه اول امسال همچنین ۶۹ مورد شکارچی قبل از انجام هرگونه شکار شناسایی و توسط یگان حفاظت محیط زیست دستگیر شده‌اند.

نظری افزود: یگان حفاظت محیط زیست این استان به منظور حفاظت اصولی و پیشگیری از شکار یا زنده‌گیری پرندگان شکاری نادر، با افزایش گشت و کنترل مناطق و انجام تمهیدات و اقدامات حفاظتی لازم با استفاده از روش‌های مختلف، از زنده‌گیری و حمل آنها به استان‌های همجوار جلوگیری کرده و تا کنون ۶ اکیپ از متخلفین زنده‌گیر پرندگان شکاری را نیز دستگیر و ۹ باب کوخه و محمیه شکارچیان زنده گیر را شناسایی و تخریب کرده است.

وی در خصوص عملکرد این اداره کل در حوزه کنترل آلودگی هوا نیز عنوان کرد: در مدت ۶ ماه اول سال ۳۸ مورد آلودگی هم توسط این یگان شناسایی و با عاملان آن طبق ضوابط و مقررات زیست محیطی برخورد شده است .

این مقام مسوول یادآور شد: یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌‌غربی از صیادان متخلف بیش از ۱۴هزار و ۶۴۷ قطعه، از انواع آبزیان شامل کپور، ماهی آزاد، سوف نیز کشف و متخلفین را مراجع قضایی معرفی کرده‌اند.

نظری گفت: در آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در مناطق این استان نیز ۸۹۰ هکتار از مناطق دچار حریق شدند که به کمک تیم‌های واکنش سریع محیط‌بانان و سایر ارگان‌ها و جوامع محلی و نیروهای مردمی حریق مهار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی از مردم با فرهنگ و دوستداران محیط زیست استان در خواست کرد تا همچون گذشته، به منظور حفظ انفال الهی و گونه‌های ارزشمند حیات وحش و تنوع زیستی، در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست سراسر استان یا از طریق سامانه رایگان۱۵۴۰ اطلاع دهند.