خشکسالی نفس حیات وحش پناهگاه نایبندان را به شماره انداخت

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از بحران جدی در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در پی خشکسالی حاکم بر این منطقه خبر داد.

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با اشاره به بررسی وضعیت حیات وحش نایبندان طبس گفت: خشک شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی این منطقه و تلفات کل و بز، بسیار نگران کننده است و در صورت عدم چاره اندیشی در این خصوص، آینده ناگواری در انتظار این پناهگاه خواهد بود.

او افزود: پناهگاه حیات وحش نایبندان یکی از بکرترین و کم تعارض‌ترین زیستگاه‌های کشور به لحاظ تعارضات و ورود دام اهلی است اما خشکسالی‌های طولانی مدت در کنار تغییر اقلیم سبب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این پناهگاه وسیع شده است.

اکبری بیان کرد: تلفات پراکنده‌ای که در جمعیت علف خواران منطقه رخ داده است اکثرا شامل کل و بز‌های پیر بوده اند که در پایش به عمل آمده در چند روز گذشته، تنها در یک دره ۶ لاشه تلف شده مشاهده شده است که اغلب بالای ۹ سال سن داشته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: پیش بینی می‌شود شاهد کاهش جمعیت حیات وحش این منطقه در سرشماری امسال و در صورت ادامه روند در سال‌های بعد باشیم.

او تصریح کرد: نمونه برداری از یکی از لاشه‌ها انجام شده و نمونه گرفته شده جهت انجام بررسی‌های تکمیلی در خصوص علت تلفات در پناهگاه حیات وحش نایبندان به دامپزشکی ارسال شده است.

اکبری ادامه داد: اقدامات انجام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست برای برون رفت از این بحران با توجه به گستردگی وسعت منطقه، کمبود نیرو و اعتبارات کافی نیست و بایستی اعتبارات بیشتری برای حفظ این پناهگاه ابلاغ شود.