۵۰ هکتار از تالاب گروس مهاباد در آتش سوخت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۵۰ هکتار از نیزار‌های حاشیه تالاب گروس دچار حریق شد که با همکاری جوامع محلی پس از ۳ ساعت تلاش مهار شد.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: آتش سوزی در نیزار‌های تالاب گروس که از ساعت ۱۶ عصر پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ شروع شده بود با واکنش سریع یگان حفاظت و قرق بانان تالاب کانی برازان و همکاری جوامع محلی ظرف ۳ ساعت مهار شد.

سخنور افزود: علیرغم حضور به موقع آتش نشانان، به دلیل عدم دسترسی خودرو‌های آتش نشانی به محل آتش سوزی با تلاش جوامع محلی و بکارگیری ۳ دستگاه تراکتور با شخم زدن اراضی حاشیه و ایجاد آتش بر و جانفشانی نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست آتش سوزی مهار شد.

این مقام مسئول اذعان کرد: به دلیل مرتفع بودن نیزارها، گستردگی آتش و باتلاقی بودن محیط امکان اطفای حریق به راحتی میسر نبود و متاسفانه بیش از ۵۰ هکتار از پوشش گیاهی منطقه در آتش سوخت.

همچنین مرداد ماه امسال حدود ۷۰۰ هکتار از این زیستگاه طبیعی دچار آتش سوزی شده است.

تالاب گروس در ۶۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و از شمال و شمال غرب به زمین‌های باتلاقی دریاچه ارومیه و از جنوب غرب به تالاب کانی‌برازان محدود می‌شود.