۸۹ متخلف محیط زیست تحویل مراجع قضایی شدند

رشت – ایرنا – فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان بیان کرد: ۸۹ متخلف محیط زیست از ابتدای امسال ،حین ارتکاب جرم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

۸۹ متخلف محیط زیست تحویل مراجع قضایی شدندساسان اکبری پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد متخلف در زمینه های متعدد ارتکاب جرم از جمله شکار غیر مجاز ، شن و ماسه و تصرف اراضی دستگیر شده اند.
وی همچنین افزود: آمار کشفیات سلاح از انواع مختلف نسبت به سال گذشته در همین ایام رشد دو برابری داشته است و طی ۱۰ روز اخیر و پیرو اعلام آماده باش و افزایش گشت و کنترل در مناطق تحت مدیریت این اداره کل ،تعداد ۲۶ قبضه انواع سلاح شکاری بدست آمده که از این تعداد ۲۳ قبضه سلاح، قاچاق است.
اکبری پور تاکید کرد: تا کنون هیچ پروانه شکاری در گیلان صادر نشده و در صورت برنامه ریزی و اعلام سازمان در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب های گیلان تاکید کرد: شکار پرندگان مهاجر و زمستان گذر و دیگر گونه‌ها همچنان ممنوع است و در صورت بروز تخلف مجوز شکار سال جاری برای متخلفان صادر نخواهد شد.
اکبری پور یادآور شد : سال گذشته بدلیل وضعیت شیوع کرونا در استان مجوز شکار صادر نشد و امسال نیز منتظر تصمیم ستاد مبارزه با کرونا گیلان در این رابطه هستیم؛ با توجه به شرایط کنونی حتی در صورت اجازه صدور مجوز شکار، متخلفان از این مجوز بی بهره می مانند.
با آغاز فصل پائیز و آغاز فصل کوچ مرغان مهاجر، گیلانیان در آسمان این خطه، شکوه پرواز بیش از ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر را به تماشا می نشینند.
مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.
شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان است.
پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.
استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.
تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.