وقتی آلودگی نفت جزایر خارگ و خارگو را تهدید می‌کند

جزایر خلیج فارس از جمله جزایر مرجانی خارگ و خارگو در استان بوشهر به شدت از آلودگی‌های نفتی تأثیر پذیرفته‌اند و در معرض تهدیدات جدی قرار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نشت نفت در دریا از کشتی‌ها، چاه‌های نفت، تأسیسات ساحلی و… خسارات زیست محیطی و اقتصادی زیادی به دنبال دارد و جزایر مرجانی خلیج فارس را تهدید می‌کند.

اکوسیستم جغرافیایی غنی جزیره خارگ از پیشینه بسیار قدیمی برخوردار است، آبسنگ‌های مرجانی جزایر خارگ و خارگو با بیش از ۲۰۰ میلیون سال قدمت، متنوع‌ترین و غنی‌ترین زیست بوم‌های دریایی محسوب می‌شوند.

تأثیرات آلودگی نفتی بر روی جوامع گیاهی و جانوری در خلیج فارس بسیار زیاد بوده و طی سال‌های اخیر به دنبال افزایش آلودگی‌های نفتی ناشی از نفت مواد نفتی شاهد افزایش اثرات هستیم.

جزایر خلیج فارس از جمله جزیره خارگ و خارگو در استان بوشهر به شدت از این آلودگی‌ها تأثیر گرفته و در معرض تهدیدات جدی قرار دارند.

صید غیرمجاز یکی دیگر از مسائل و عوامل تخریب محیط زیست دریایی است که باعث شده تا بسیاری از گونه‌های آبزی در خلیج فارس با تهدید جدی روبرو باشند.

لزوم صیانت از اکوسیستم مرجانی خلیج فارس

طاهره برزگر از فعالین اجتماعی جزیره خارگ اظهار داشت: جزیره خارگ زیستگاه آبسنگ‌های مرجانی و یک اکوسیستم با ارزش زیستی است که آلودگی‌های نفتی از مهمترین تهدید کنندگان این اکوسیستم به شمار می‌روند. حضور بیش از ۵۰۰ گونه موجود زنده در میان آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس گزارش شده است که آلودگی‌های زیست محیطی می‌تواند حیات آن‌ها را تهدید کند.

وی افزود: ورود نفت به محیط آبی باعث تغییرات فیزیکی، شیمیایی و فرایند‌های زیستی شده و همچنین خطرات زیادی از جمله به مخاطره افتادن حیات دریایی، کاهش اکسیژن، آلودگی غذایی، اختلالات عصبی، بیماری ریوی، خطرات برای زنان باردار، و یا تشدید بیماری‌های موجود و بروز بیماری در کارگران تمیز کننده لکه نفتی را در بر دارد.

برزگر تصریح کرد: از آنجا که وقتی نفت به دریا وارد شد، خسارات بسیار زیادی در بردارد انجام اقداماتی که مانع از اتفاق افتادن این مسئله می‌شود بسیار ارزشمند است. حوادث آلودگی نفتی دریا ناشی از نشت نفت از خطوط انتقال از مهم‌ترین علت آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس در سال‌های اخیر بوده که نیاز است شرکت‌های نفتی اقدامات پیشگیرانه را در جهت جلوگیری از اینگونه آلودگی‌ها انجام دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه جزیره خارگ بزرگترین پایانه صادرات نفت ایران است و لوله‌های دریایی انتقال نفت در اطراف این جزیره به وفور وجود دارند، صیانت از اکوسیستم مرجانی و ارزشمند خلیج فارس در این منطقه بسیار ضروری است.

وقتی آلودگی نفت جزایر خارگ و خارگو را تهدید می‌کند

خارگ دارای گونه‌های خاص مرجانی و آبزیان

علی جوکار از غواصان جزیره خارگ اظهار داشت: جزیره خارگ با توجه شرایط موقعیت بسیار خاص سواحل و پوشش مرجانی بی نظیرش همواره یکی از بکرترین نقاط کشورمان از حیث گونه‌های مرجانی و آبزیان است.

وی افزود: آنچه این سال‌ها بیشتر به چشم آمده تخریب و از بین رفتن این بستر است. روش‌های مخرب صید (تور‌های رکسی) و تخریب زیستگاه‌ها از یک طرف و آلودگی‌های نفتی از طرف دیگر باعث شده آن تنوع زیست محیطی در مرجان‌های اطراف جزیره خارگ رو به انقراض باشد.