نجات و رهاسازی یک قطعه حواصیل کمیاب ارغوانی در شهرستان نهاوند

همدان – ایرنا- رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند گفت که یک قطعه حواصیل ارغوانی از گونه‌های کنار آبزی و مهاجر توسط یک دوست‌دار محیط در این شهرستان از مرگ حتمی نجات یافت.

نجات و رهاسازی یک قطعه حواصیل کمیاب ارغوانی در شهرستان نهاوندبه گزارش ایرنا، «مهرداد سلگی» روز شنبه با اعلام این مطلب در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اواخر هفته گذشته(پنجشنبه) یکی از دوستداران محیط زیست شاهد شکار یک قطعه پرنده توسط عقاب و سقوط آن به زمین در روستای «تازناب» نهاوند بوده که بلافاصله پرنده مجروح را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند منتقل می کند.

وی اظهار داشت: با حضور کارشناسان محیط زیست، بررسی‌های لازم برای اطمینان از بهبود وضعیت حیاتی حواصیل ارغوانی انجام و پس از مراقبت چندساعته و بهبود شرایط جسمی، این پرنده به طبیعت باز گردانده شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند ادامه داد: این پرنده حواصیل ارغوانی با نام علمی Ardea purpurea یکی از ۶۴ گونه تیره حواصیلیان است که ۸۰ سانتی‌متر طول دارد و دارای سری بزرگ، گردنی باریک و دراز و مار مانند است.

به گفته سلگی، حواصیل ارغوانی دارای روتنه خاکستری پررنگ است و پرهای بلوطی روشنی در پشتش مشاهده می‌شود و این پرنده دارای شکم سیاه رنگ و پاهای سبز مایل به زرد خاکستری بوده و رنگ پرنده نابالغ قهوه‌ای کم‌رنگ است.

وی افزود: این پرنده مانند سایر پرندگان تیره حواصیلیان به تغذیه در آب‌های کم عمق خو گرفته و عمدتا از ماهی، دوزیستان، نرم‌تنان، سخت‌پوستان، حشرات و گاهی نیز از جوندگان کوچک و جوجه سایر پرندگان تغذیه می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند گفت: حواصیل ارغوانی پرنده‌ای مهاجر در باتلاق‌های نیزارهای انبوه، سواحل و آبگیرهای پرگیاه به سر می‌برد و به ندرت روی درختان دیده می‌شود.

سلگی از عموم مردم به ویژه دوست‌داران طبیعت خواست با حمایت از حیات‌وحش و تنوع زیستی منطقه، مشاهده هرگونه تخلف در حوزه های حیات وحش را به ادارات حفاظت محیط زیست گزارش کنند.

تاکنون ۳۰۷ گونه جانوری در استان همدان شناسایی شده است.