رنج مضاعف زباله‌گردی برای پاکبانان

کرمانشاه – ایرنا – افزایش تعداد افراد زباله‌گرد در جامعه، فارغ از همه آسیب‌هایی که به دنبال دارد رنج مضاعفی برای پاکبانان ایجاد و زحمات این قشر شریف را چندبرابر کرده است، موضوعی که شاید به عنوان یک آسیب اجتماعی از چشم خیلی‌ها پنهان مانده باشد.

رنج مضاعف زباله‌گردی برای پاکبانانپیرمرد سرش پایین بود و در حالی که زیر لب با خودش زمزمه‌ای شبیه غرولند داشت مشغول جمع کردن زباله‌هایی در اطراف سطل آهنی و بزرگی بود، زباله هایی که معلوم بود پس از پاره شدن آن اطراف ریخته شده و الان زحمتش برای پاکبانی زحمتکش مانده است.

نزدیک تر که رفتم متوجه شدم پاکبان میانسال شکایتش از زباله هایی است که پس از قرار داده شدن در سطل زباله دوباره روی زمین پخش شده اند و او حالا مجبور است دوباره آنها را جمع کند.

می گفت در یکی دو سال اخیر و با افزایش افراد زباله گرد زحمتشان چند برابر شده است، بارها پیش آمده خیابانی را تمیز کرده اند اما هنوز به انتهای آن نرسیده اند مقدار زیادی زباله کنار سطل های آهنی و حتی وسط کوچه و خیابان پخش زمین شده است.

اکنون نزدیک به سه هزار پاکبان و نیروی خدمات شهری در شهرداری کلانشهر کرمانشاه مشغول خدمت هستند. کلانشهری که یک میلیون نفر از جمعیت ۲میلیونی استان را در خود جای داده است.

این روزها اگر از منزل خارج شویم و از کنار سطل های آهنی زباله که در کنار کوچه ها و خیابان ها قرار داده شده بگذریم حتما با افرادی مواجه می شویم که به دنبال وسیله ای به درد بخور داخل این سطل ها می گردند تا بلکه پلاستیکی، شیشه ای، آهنی، ضایعاتی و خلاصه چیزی که بدردشان بخورد پیدا کنند.

حالا جدا از اینکه این هم خود یک درد و غصه برای جامعه ماست اما رفتار اغلب آنها خواه ناخواه باعث کثیف شدن محیط شهر و جامعه و وارد کردن زحمت و رنجی مصاعف برای پاکبانان می شود، آن هم در شرایط کنونی که جامعه ما درگیر نبرد با ویروس کروناست.

افراد زباله گرد اغلب برای پیدا کردن وسیله مورد نیاز خود اقدام به جستجو و پاره کردن کیسه زباله ها می کنند و همین کار باعث پخش شدن آنها در محیط پیرامونی می شود که این رفتار می تواند آسیب های مختلفی را به همراه داشته باشد.