وعده عمل‌نشده “روحانی” در احیای دریاچه ارومیه/ دیگر رمقی برای این دریاچه باقی نمانده است

گروه استان‌ها ــ روحانی از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید قول احیای دریاچه ارومیه را داد اما در نهایت زمانی دولت را تحویل داد که از دریاچه ارومیه چیزی باقی نمانده و پروژه بزرگ انتقال آب به دریاچه نیز به بهره‌برداری نرسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه ، در سال 92 و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دولت یازدهم برای اینکه نشان دهد که احیای دریاچه ارومیه برایش ارزش فراوان دارد، مصوب کرد تا کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزیر جهاد کشاورزی، وزیر کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.

در واقع از نخستین مصوبات دولت روحانی، احیای دریاچه ارومیه بود و دولت تاکید داشت که به هر قیمتی که شده، دریاچه ارومیه را احیاء خواهد کرد چون از مطالبات جدی مردم به ویژه مردم آذربایجان‌غربی نیز زنده شدن نگین آبی آذربایجان بود.

بروز طوفان‌های نمکی و مشکلات تنفسی و زیست محیطی حاصل از خشکی دریاچه ارومیه و در کنار آن، از بین رفتن جاذبه گردشگری دریاچه ارومیه برای گردشگران و مسافران، ایجاب می‌کرد که فکری به حال دریاچه ارومیه می‌شد.

از سال 90 و پیش از آغاز دولت تدبیر و امید، دریاچه ارومیه به صورت محسوسی در حال خشک شدن بود و هر روز از وسعت و حجم آن کاسته می‌شد و این موضوع فعالان محیط زیست را نگران کرده بود.

اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، با توجه به اینکه دریاچه، مقدار قابل توجهی از حجم آبی خود را از دست داده بود، راهکارهای مختلفی برای حفظ وضعیت موجود دریاچه و همچنین احیای دریاچه ارائه شد.

تعطیلی 2 سد در ارومیه به بهانه احیای دریاچه

همچنین با توجه به اینکه افزایش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه، یکی از دلایل اصلی خشکی دریاچه بیان شده بود، برخی پروژه‌های سدسازی در ارومیه مانند باراندوزچای و نازلوچای به بهانه احیای آن تعطیل شد.

از سوی دیگر در برهه‌ای حتی پیشنهاد طرح«نکاشت» توسط برخی نمایندگان مجلس مطرح شد! تا کشاورزان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، کشاورزی را متوقف کنند و حتی در ادامه نیز، کشت چغندرقند به سبب میزان آب‌بری بالا محدودتر شد و علاوه بر آن، کشت گیاهان دارویی کم آب‌بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قوت گرفت.در ادامه یافتن راهکار برای احیای دریاچه ارومیه نیز، مدتی انتقال آب از دریاچه وان ترکیه بر سر زبان‌ها افتاد و حتی مطالعاتی در این زمینه انجام شد که در نهایت این طرح منتفی شد.

در نهایت موضوع انتقال آب از آب‌های مرزی به دریاچه ارومیه در سال 95 مطرح و مقرر شد تا آب از رودخانه زاب و از طریق یک تونل 36 متری به دریاچه ارومیه منتقل شود.

انتقال آب به دریاچه ارومیه راهکار رهایی از مرگ

بنابراین اعتبار این طرح از صندوق توسعه ملی تامین شد و پیش‌بینی شد تا سالانه بین 600 تا 700 میلیون مترمکعب آب با افتتاح این تونل به دریاچه ارومیه منتقل شود تا دریاچه از خطر مرگ نجات یابد.

این در حالی است که روز به روز وضعیت دریاچه رو به وخامت رفته و هر روز تراز، حجم و وسعت آن رو به کاهش می‌رفت و از سوی دیگر دولت نیز هر بار خبر از افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه بزرگ را در یک تاریخ مقرر، بیان می‌کرد.

دوره دوم دولت تدبیر و امید نیز آغاز شد و باز هم دولت قول افتتاح و بهره‌برداری از آن را می‌داد در حالی که نفس دریاچه ارومیه هر روز بیشتر از روز گذشته به شماره می‌افتاد.

کاهش شدید وسعت و حجم دریاچه ارومیه

در اواخر مرداد ماه امسال وسعت دریاچه به دو هزار و 509 کیلومترمربع و حجم آبی آن به سه میلیارد و 21 میلیون مترمکعب کاهش یافت در حالی که در درازمدت، وسعت دریاچه چهار هزار و 671 کیلومترمربع و حجم آن بیش از 17 میلیارد مترمکعب بوده است.

دولت در سال گذشته چند بار خبر از افتتاح رسمی تونل انتقال آب برای سال 1400 را داد اما هر بار مشکلی ایجاد شد و در نهایت دولت دوازدهم نیز دولت خود را تحویل داد و آن هم در شرایطی که هم اکنون دریاچه ارومیه بدترین شرایط خود را سپری کرده و عمر دولت تدبیر و امید نیز به سر آمده و کفاف بهره‌برداری از این پروژه بزرگ و نجات بخش را نداد و وعده‌هایش محقق نشد.

در چنین شرایطی که نفس دریاچه به شماره افتاده و رمقی برایش باقی نمانده و هر روز بیش از هر روز دیگر به سمت نابودی پیش می‌رود، چشم‌ها به دولت سیزدهم دوخته شده تا شاید بار دیگر به نگین آبی آذربایجان‌ جانی دوباره بخشیده شود.