هکتار از اراضی ملی لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۱۳۴ هکتار از اراضی حفاظت شده استان رفع تصرف شده است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازخرم آباد، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۱۳۴ هکتار از اراضی ملی و مناطق حفاظت شده استان رفع تصرف و خلع ید شده است.

“مهرداد فتحی بیرانوند” روز جمعه به رسانه‌ها اعلام کرد: پنج هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا رفع تصرف و ۱۰ هکتار دیگر نیز در حال پیگیری است.

او افزود: ۲۵ درصد تنوع زیستی گیاهی و جانوری کشور در لرستان قرار دارد و بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از آن مناطق حفاظت شده و شکار و صید ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به فعالیت ۱۷ پاسگاه محیط بانی ثابت و سیار در مناطق تحت مدیریت استان اظهار داشت: همچنین ۱۴۵ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی لرستان به مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت، ارتقا یافته است.

بیرانونداضافه کرد: احداث پاسگاه محیط بانی در استان از نظر تعداد ۱۰۰ درصد و به لحاظ مساحت ۲۰۰ درصد رشد داشته که نقش موثری در احیای گونه‌های جانوری ایفا کرده است.

او ادامه داد: به منظور حفاظت بیشتر از محیط زیست و رفع دغدغه‌مندی‌های این حوزه، اکنون ۲ پاسگاه محیط بانی در حال احداث و چهار پاسگاه نیز در مرحله اخذ مجوز و تهیه نقشه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: لرستان در قلب زاگرس واقع شده و نقش مهمی در اکوسیستم این منطقه دارد به نحوی که از مجموع ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس ۱.۲ میلیون هکتار آن در این استان است.

بیرانوند با بیان اینکه اکنون ۳۷ درصد از ۲۹ هزار کیلومترمربع مساحت استان زیر پوشش مناطق حفاظت شده اداره می‌شود، اظهار داشت: هفت منطقه حفاظت شده با وسعتی بیش از ۳۲۰ هزار هکتار، ۶ منطقه شکار و صید ممنوع با وسعتی معادل ۱۳۱ هزار و ۷۴۴ هکتار و ۲ زیستگاه حساس نیز با وسعت پنج هزار و ۲۴۹ هکتار تحت حفاظت محیط زیست لرستان قرار دارند.

او بیان کرد: زیستگاه‌های سمندر لرستانی در شهرستان پلدختر تحت عنوان مناطق شادابکوه، منطقه صید و شکار ممنوع قالیکوه در شهرستان الیگودرز و زیستگاه سمندر لرستانی در بخش پاپی شهرستان خرم آباد تحت عنوان پناهگاه حیات وحش سمندر یک (وژن آب) به مناطق حفاظت شده استان افزوده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه ۳۵۸ گونه جانوری و یکهزار و ۷۵۰ گونه گیاهی اهمیت تنوع زیستی استان را نشان می‌دهد، افزود: ۱۵۰ گونه اندمیک (منحصر بومی) در استان شناسایی شده که از این تعداد وزغ لرستانی، سمندر لرستانی و سه گونه ماهی کور غار به عنوان گونه‌های جانوری اندمیک ثبت جهانی شده اند.

فتحی بیرانوند ادامه داد: وسعت مناطق تحت مدیریت محیط زیست از ۶.۲۷ درصد مساحت استان به ۱۱.۳۷درصد افزایش یافته که این امر اقدامی ارزشمند، ماندگار و مفید در راستای حفظ تنوع زیستی استان است.