مردی که تمام عمرش را در راه احیای محیط زیست گذاشته بود، از میان ما رفت

پرفسور پرویز کردوانی، مشهور به «پدر علم کویرشناسی ایران» شامگاه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۰ بعد از یک دوره بیماری سخت، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مناطق بیابانی و کویری یکی از مهم‌ترین مکان‌های هر کشور در اکوسیستم محیط زیست محسوب می‌شوند و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در این منطقه وجود دارند. عوامل متعددی بر روی حفط سلامت کویر و زیستگاه جانوران و گیاهان تاثیر گذار است و اگر سازمان‌ها و افراد متولی در این زمینه کوتاهی کنند فاجعه ملی رخ خواهد داد.

در ایران شخصیت‌های برجسته‌ای در حوزه کویر و اقلیم بیابانی کار می‌کنند که بلاشک مهم‌ترین آن‌ها پرفسور پرویز کردوانی، مشهور به «پدر علم کویرشناسی ایران» است که خدمات گوناگون و شایسته‌ای را درباره محیط زیست و خشکی‌های کشور انجام داده است که متاسفانه این شخصیت برجسته در آخرین ساعات روز گذشته چهارشنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۰ در سن ۹۰ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مرحوم کردوانی جغرافیدان، دارنده مدال ملی و نشان عالی دانش بوده و به عنوان چهره ماندگار ایران در زمینه جغرافیا شناخته شده است، ایشان استاد برتر دانشگاه تهران بود، همچنین به خاطر تالیف بهترین کتاب سال در زمینه محیط زیست موفق به دریافت جایزه مهرگان علم شد، پدر کویرشناسی ایران به سرطان مغز استخوان مبتلا بود و بعد از مبارزه سخت و طاقت فرسا با بیماری، درگذشت.