چالش‌های محیط زیست در حال افزایش است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در آیین تجلیل از فعالان رسانه ای حوزه محیط زیست همدان گفت: چالش های محیط زیستی در حوزه آب، خاک، آلودگی هوا و ارتباط آن با جوامع انسانی زیاد است و امروزه به این چالش ها موضوعاتی نظیر آلودگی نوری و صوتی نیز اضافه شده است.

به گزارش ایلنا و روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست، محسن جعفری نژاد افزود: مسیر سخت حفاظت از محیط زیست هم اینک به جایی رسیده است که امروز دغدغه مندان محیط زیست در همه اقشار از جمله رسانه، جوامع و اقشار مردمی آن را مطالبه می کنند.

جعفری نژاد بسطامی اضافه کرد: خبرنگاران پیشگام تر از مسوولان این قبیل چالش ها را به خوبی شناسایی کرده و مجدانه پیگیر علل بروز و ظهور این چالش ها هستند.

وی اظهار کرد: باید در زمینه چالش های محیط زیستی و مشکلات مرتبط با این حوزه از جمله مشکل کمبود آب با دیگر مجموعه ها نشست و میزگردهای تخصصی و اثر گذار برگزار کرد  و در این نشست ها حرف های علمی، خوب و درست بزنیم هر چند نگران کننده و چالشی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: تغییر نگرش مردم به مسائل زیست محیطی و توجه رسانه ای، نشان دهنده افزایش علاقه مندی مردم نسبت به این حوزه و افزایش شناخت آنها درباره اهمیت وجودی حفاظت محیط زیست است.

وی گفت: حل مشکلات زیست محیطی نیارمند به کارگیری نیروهای متخصص و آموزش دیده در بدنه این مجموعه همچنین پیگیری چالش های این حوزه از سوی خبرنگاران دارای تجربه و تخصص است.

وی بیان کرد: نبود مدیران متخصص برای انجام کارهای عمیق به جای سطحی از چالش ها و مشکلات حوزه حفاظت محیط زیست کشور است در حالیکه روابط عمومی و محیط زیست باید یک حوزه تخصصی باشد.

وی اضافه کرد: در حالیکه باید به مسائل و مشکلات زیست محیطی به صورت تخصصی نگاه و توجه کرد اما مساله تخصص در سازمان حفاظت محیط زیست کمرنگ دیده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: تاکنون مساله ضرورت تخصصی بودن محیط زیست را نتوانستیم به عنوان فکر، اندیشه و چالش مطرح کنیم حتی به خاطر عمیق و تخصصی دنبال نکردن مسایل، یک موضوع یا چالش به مدت یک هفته دنبال شده سپس فراموش می شود چون کارها سطحی است.

جعفری نژاد بسطامی اظهار داشت: حوزه محیط زیست یک بخش تخصصی است و کار خبرنگاری و روزنامه نگاری در این حوزه نیز یک امر تخصصی به شمار می رود.

وی بیان کرد: امسال با وجود شیوع کرونا و نبود امکان برگزاری تور رسانه ای اما خبرنگاران و عکاسان فعال حوزه محیط زیست کارهای ماندگاری کردند که نمونه آن بازتاب مشکلات دامنه الوند شهر همدان و تالاب آق گل ملایر است.