دریای خزر به‌سمت تقلیل زیستی می‌رود/ تغییر اقلیم خزر جدی است

رئیس محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: خیلی از مدیران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی سعی دارند با تغییر اقلیم بجنگند درحالی‌که دستاوردها نشان می‌دهد سازگاری راه‌حل جدی در این زمینه است که باید به آن توجه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آبی بیکرانی که همه ساله حتی در شرایط کرونایی میزبان هزاران نفر در گوشه گوشه پنج کشور حاشیه خزر است اما طی سال‌های اخیر مسائل مختلفی ازجمله آلودگی‌های زیست‌محیطی و پساب کارخانه‌ها و فاضلاب خانگی، کاهش ذخایر آبزیان، معضل پسماند و زباله‌ تاثیرات ناگواری بر پهنه دریای خزر به همراه داشته که باید قدر این روز را بدانیم.

* اکوسیستم حساس و شکننده خزر

کامران نصیراحمدی رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: روز دریای خزر ازنظر محیط زیست یک فرصت است، از این نظر که کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران به امضای پنج کشور حاشیه‌ی دریای خزر برای همکاری‌های محیط زیستی در رابطه با دریای خزر رسیده است.

وی افزود: باتوجه به اکوسیستم حساس و شکننده خزر پس از تصویب کنوانسیون تهران، تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا پروتکل‌ها ذیل این کنوانسیون اجرا شود.

رئیس محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: از میان ۶ پروتکل، دو پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه‌ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی و پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی‌های ناشی از منابع و فعالیت‌های مستقر در خشکی الزام‌آور است و بقیه پروتکل‌ها الزام‌آور نشده که در این زمینه کشورها پیگیر هستند.

این مسؤول با هشدار وضعیت شکننده خزر، بیان کرد: در صورت بی‌توجهی به خزر به سمت تقلیل زیستی می‌رود.

*وضعیت متفاوت آلودگی‌های سواحل خزر

نصیراحمدی به وضعیت متفاوت آلودگی‌های سواحل خزر اشاره کرد و افزود: آلودگی‌ها در سواحل شمالی و شرقی به‌واسطه بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی ماهیت نفتی و در سواحل جنوبی آلودگی فاضلاب‌های تصفیه نشده و کودهای کشاورزی و سموم دفع آفات نباتی است.

وی با تاکید بر اینکه کشورها موظف هستند آلودگی‌ها را مدیریت کنند، تصریح کرد: متاسفانه خیلی از شهرها به سیستم فاضلاب شهری مجهز نیستند و همچنین استفاده از کود‌های شیمیایی به میزان بالا نگرانی‌ها را بیشتر کرده است درحالی‌که در قالب پروژه‌های ترویجی به کشاورزان آموزش داده شود در غیر این صورت تهدیدی برای سلامت و شیوع برخی از بیماری‌ها خواهد بود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه کنوانسیون تهران را باید یک ظرفیت فرامنطقه‌ای و بین‌المللی تلقی کرد، افزود: دریای خزر با اکوسیستم حساس دارای ظرفیت بالای ذخایر ماهی‌های استخوانی است که درصورت کم‌توجهی این ذخایر را از دست می‌دهیم که می‌طلبد ارزیابی از وضعیت ذخایر دریا صورت گیرد.

نصیراحمدی تصریح کرد: براساس گزارش‌ها و بررسی‌های انجام شده، همین الان خزر دارای ۴۰۰ نقطه مرده اکولوژیکی بوده سطح وسیعی را شامل می‌شود که امیدواریم این زنگ خطر با از دست دادن تنوع اکولوژیکی دریای خزر خیلی بیشتر است.

*توجه به بحث تغییر اقلیم در دریای خزر

وی به اهمیت توجه به بحث تغییر اقلیم در دریای خزر، یادآور شد: درصورتی‌که این مهم جدی گرفته نشود خسارت سنگینی در حوزه‌های مختلف خواهیم داشت که باید در حوزه‌های مختلف ساحلی، کشاورزی و تنوع زیستی به آن پرداخته شود.

رئیس محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر جدی گرفتن بحث تغییر اقلیم دریای خزر، خاطرنشان کرد: براساس نتایج آخرین گزارش‌ها هیات بین‌الدول تغییر اقلیم آی پی سی سی سیاست‌مداران و برنامه‌ریزان کشورها باید این مهم را جدی بگیرند که باتوجه به سرعت بالای پسروی در طول سال‌های آینده نیازمند ارزیابی صحیح زیست‌محیطی است.

*سازگاری؛ راه‌حل جدی در بحث تغییر اقلیم خزر

این مسؤول بیان کرد: خیلی از مدیران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی سعی دارند با تغییر اقلیم بجنگند درحالی‌که دستاوردها نشان می‌دهد سازگاری راه‌حل جدی در این زمینه است که باید به آن توجه شود.

*پسروی آب دریای خزر تهدیدی جدی

نصیراحمدی با اعلام اینکه پسروی آب دریای خزر تهدیدی جدی است، اظهار کرد: اگر همین الان به فکر نباشیم بعدها خیلی دیر خواهد بود که امیدواریم روز دریای خزر یادآور این موضوع برای همه مسوولان کشورهای خزر به‌عنوان یک میراث مشترک به‌منظور بهره‌برداری و حفاظت باشد تا با ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک بتوانند راهکارها را به‌بهترین نحو به منصه ظهور برسانند.