۸۰ هکتار از نیزارهای دریاچه زریبار طعمه حریق شد

ایسنا/کردستان رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان با اعلام اینکه ۸۰ هکتار از نیزارهای دریاچه زریبار طعمه حریق شد، گفت: این آتش‌سوزی بعد از هشت ساعت تلاش بی وقفه مهار و کنترل شد.

ابراهیم همت بلند در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: آتش سوزی نیزارهای جنوب غربی دریاچه بین المللی زریبار مریوان در روز جمعه(۲۲ مردادماه) از ساعت ۱۳ ظهر آغاز و بعد از هشت ساعت تلاش بی وقفه، در ساعت ۲۱ مهار و کنترل شد.

وی با اعلام اینکه متاسفانه براساس برآورد کارشناسان حدود ۸۰ هکتار از این نیزارها طعمه حریق شد افزود: با اطلاع از آتش سوزی بلافاصله نیروهای مردمی، انجمن های محیط زیست به ویژه انجمن سبز چیا، منابع طبیعی، آتش نشانی و اداره محیط زیست شهرستان های مریوان و سروآباد در محل حادثه حاضر و اقدام به مهار آتش سوزی شدند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان، با بیان اینکه علت آتش سوزی متاسفانه عامل انسانی و عمدی بوده است؛ خاطرنشان کرد: آتش سوزی نیزارها علاوه بر تخریب زیستگاه باعث رشد بیشتر نیزارها در سال های آتی، آلودگی و تغذیه گرایی شدید آب و برهم خوردن پروسه کربن در این تالاب بین المللی می شود.

پناهگاه حیات وحش زریوار با مساحت ۳۲۹۲ هکتار در فاصله ۳ کیلومتری شهرستان مریوان واقع گردیده و علاوه بر ارزش های زیست محیطی، از مکان های دیدنی و گردشگری استان کردستان محسوب می شود.

پناهگاه حیات وحش زریوار برابر مصوبه ۳۰۴ شورای عالی محیط زیست در تاریخ ۱۳۸۸ ثبت و یکی از منحصر به فردترین تالاب های آب شیرین منطقه است، که دارای حیات وحش بسیار متنوع بوده و محلی برای حضور پرندگان بومی و مهاجر و آخرین آمارشناسایی ۲۷۸ گونه پرنده در پناهگاه است.

تالاب زریوار که در سال ۹۷ به عنوان بیست و پنجمین تالاب بین المللی کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده، با وسعت ۲۴۰۳ هکتار در داخل پناهگاه قرار گرفته که ۸۵۵ هکتار آن پهنه آبی است.