خراسان جنوبی خطرناک‌ترین شرایط را از نظر گرد و غبار در کشور دارد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی خطرناک‌ترین شرایط را در کشور از نظر گرد و غبار و نیز روند پیش‎روی کانون‌های فرسایش بادی دارد.

خراسان جنوبی خطرناک‌ترین شرایط را از نظر گرد و غبار در کشور داردحسن اکبری، امروز سه‌شنبه ۱۹ مرداد در نمایشکاه عکس ” گونه‌های حیات وحش خراسان جنوبی” بیان کرد: خبرنگاری از جمله مشاغلی است که با آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جامعه سرو کار دارد به همین خاطر شغلی بسیار ارزشمند است و باید خبرنگاران به شغل خود افتخار کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه خراسان جنوبی علیرغم ظرفیت‌هایی که دارد با چالش‌هایی هم در حوزه محیط زیست مواجه است، افزود: آلودگی گرد و غبار به صورت محسوس در استان در حال افزایش است که این موضوع تهدید جدی برای خراسان جنوبی است چرا که بالاترین نرخ فرود گرد و غبار کشور متعلق به خراسان جنوبی است.

وی تصریح کرد: حیات خراسان جنوبی به موضوع مدیریت آب و حفظ خاک وابسته است و باید این موضوع را در سیاست‌های توسعه‌ای استان ببینیم و نگران هستیم که خیلی از زیبایی خراسان جنوبی قبل از اینکه شناخته شوند از بین بروند.

اکبری اظهار امیدواری کرد: با همکاری رسانه‌ها سهم بیشتری در زمینه فرهنگ‌سازی محیط زیست داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور را در خراسان جنوبی داریم، اظهار کرد: تعداد گونه‌های پرندگان استان از ۲۲۰ گونه فراتر رفته که این موضوع رقم بالایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از انتشار و تهیه کتاب الکترونیک پستانداران و پرندگان استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی زیبایی‌های بی‎نظیری در زمینه محیط زیست دارد و کمتر جای در دنیا سراغ داریم که در جنگل‌های بنه را در کنار گرم‌ترین نقطه کویر داشته باشیم اما در نهبندان رویشگاه بنه استند را داریم در حالی که رویشگاه این گونه گیاهی در جنگل‌های زاکرس است.

اکبری ادامه داد: رویشگاه درختان بنه نهبندان خود نمایشگاه بی‌نظیری از جاذبه‌های محیط زیست خراسان جنوبی است، همچنین تپه‌های ماسه‌ای نهبندان و طبس از دیگر جاذبه‌ها طبیعی استان است.

وی با بیان اینکه وضعیت تنوع زیستی خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی نسبت به دهه ۳۰ تا ۴۰ خیلی بدتر شده است، اضافه کرد: در ۵۰ سال اخیر برخی گونه‌ها جانوری و گیاهی را از دست دادیم به عنوان مثال یک زمانی گورخر از گونه‌های جانوری موجود در استان بود که این گونه به صورت کامل از بین رفت.

اکبری بیان کرد: برخی گونه‌ها از جمله پلنگ در استان خیلی محدود شده و به دلیل اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون تنها سه فقره یوزپلنگ نر در شهرستان طبس رصد شده، امید چندانی به نجات این جانور هم نداریم چرا که خانواده‌ای از این حیوان تاکنون در استان رصد نشده است.

وی در مورد رصد یوزپلنگ و سایر گونه‌های جانوری در منطقه حفاظت شده نایبندان طبس گفت: چشمه‌هایی که بیشترین حضور یوزپلنگ را در گذشته داشته‌اند را انتخاب کردیم و دوربین‌ها باکیفیتی را در محل ۲ چشمه‌ نصب کردیم که این دوربین‌ها با انرژی خورشیدی تغذیه می‌شوند و تصویرشان از طریق رادیو به پاسگاه‌ها منتقل می‌شود که این طرح با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان از سه روز گذشته اجرایی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: اطمینان داریم که اگر یوزپلنگی در منطقه باشد از کنار این چشمه‌ها عبور خواهد کرد و این دوربین‌ها دائمی هستند و ما مستمر این تصاویر را رصد می‌کنیم.

اکبری اظهار کرد: سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای حفاظت از یوزپلنگ در استان داشته‌ایم.

وی گفت: یک مستند حرفه‌ای را از یک سال و نیم قبل در منطقه شاسکوه زیرکوه استارت زدیم که کار تصویربرداری تمام شده و در مرحله تدوین هستیم و این مستند یک فیلم نیم ساعته بسیار باکیفیت است که خیلی در معرفی حیات وحش منطقه و استان موثر خواهد بود.

اکبری بیان کرد: از دهه ۸۰ که مناطق حفاظت شده در استان شکل گرفت و ۱۲ درصد خاک استان را پوشش می‌دهند، با تلاش صورت گرفته وضع گونه‌های جانوری و گیاهی بهتر شد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی استانی وسیع و متنوع است و گونه‌ها در آن پراکنده‌اند که در این خصوص نیاز به فرهنگ سازی و همراهی مردم به خصوص جوامع محلی داریم برای اینکه تنوع زیستی استان بیش از این آسیب نبیند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: باید در کل استان به سطحی از آموزش‌های زیست محیطی برسیم که مردم خودشان مسئله محیط زیست را جدی بگیرند و ما مسوولان هم به عنوان تصمیم‌سازان باید این موضوع را در سیاست‌های توسعه‌ای را ببنیم که تنوع زیستی ما بیشتر از این آسیب نبیند.

وی با تاکید بر اینکه ما بیشترین تعداد و وسعت زیستگاه هوبره کشور را خراسان جنوبی داریم، تصریح کرد: متاسفانه بالاترین نرخ قاچاق این پرنده در معرض انقراض را هم در استان داریم.

اکبری در خصوص علت تلفات ۶۰ راس کل و بز در منطقه پیرحاجات شهرستان طبس، اظهار کرد: براساس آزمایشات انجام شده که پاسخ آن امروز به دست‌ ما رسید، علت این تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک نبوده اما آزمایشاتی از چشمه‌های حیات وحش منطقه هم گرفتم که احتمال مسمومیت حیات وحش را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در یک هفته گذشته با پایش‌های مستمر در منطقه تاکنون تلفات دیگری نداشته‎ایم که امیدوارم که این بیمار ویروسی نباشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی بی‌سابقه امسال، تلفات تعدادی از حیات وحش موضوع عادی است اما اینکه در هر چشمه پنج و ۶ راس تلفات را داشته باشیم، موضوع غیر طبیعی بود.

اکبری علت آتش‌سوزی در محیط زیست و مراتع را منشاء انسانی دانست و اظهار کرد: امسال در مراتع و مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی گزارشی از آتش‌سوزی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به مشکل کمبود محیط‌بان در خراسان جنوبی، یادآور شد: چارت سازمانی ما ۴۰۰ نفر است در حالی که ۹۰ نفر نیروی انسانی داریم و با حدود یک چهام ظرفیت کار می‌کنیم، اما سالی ۱۰ محیط‌بان در استان جذب می‌شوند.