آلاینده‌های شیروان، رشدی در مسیر سقوط محیط زیست!/حریم شهر محروم از هوای سالم

مشکل بوی نامطبوع برخی مناطق شهرستان شیروان که ناشی از تولیدات کارخانه قند و دیگر کارخانه‌های این شهرستان بوده موجب اعتراضات بسیاری شده است و اگر صحبت از فیلتر و تصفیه شود مسأله کمبود اعتبار عنوان خواهد شد؛ در حالی که راه حل این مشکلات خلافیت و تولید مستقلانه بوده و به انتظار خرید امکانات گران وارداتی ماندن مارا تا به الان عقب انداخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان، مشکل بوی نامطبوع برخی مناطق شهرستان شیروان که ناشی از تولیدات کارخانه قند این شهرستان بوده موجب اعتراضات بسیاری شده است.

این مشکل به طریقی باید حل شود و جای تأمل و بررسی دارد. حمید فخرانی، رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست شیروان در همین مورد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیروان، اظهار کرد: از آنجایی‌ که ذات صنعت ایجاد آلایندگی است، مدیران و مسؤولین کارخانه‌ها موظف هستند به ایجاد سیستم‌های تصفیه آب و فیلترهای هوا تا از مقدار آلودگی‌ها کم شود.

وی گفت: در شهرستان شیروان، کارخانه‌های قند، بهنوش و کشتارگاه جزو صنایع آلاینده و خوشبختانه کارخانه‌های قند و بهنوش در حال تعمیر و تجهیز سیستم‌های تصفیه هستند.

رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست شیروان تصریح کرد: این کارخانه در حال رفع آلایندگی بوده و با راه اندازی سیپتیک‌های تصفیه کننده که این اقدامات تاحدودی رضایت بخش و مشکل را حل می‌کند و ولی کشتار گاه شیروان تاکنون هیچ اقدامی دراین زمینه انجام نداده است.

وی ادامه داد: جانمایی کارخانه قند درزمان تأسیس و احداث آن استاندارد بوده، ولی درحال حاضر باتوجه به گسترش شهر و مسائل دیگر جانمایی مناسبی ندارد.

فخرانی تأکیدکرد: اداره محیط زیست شیروان گشت شبانه داشته و با اقدامات و تذکرات لازم سعی در انجام وظیفه دارد و مجدانه خواستار پیگیری مدیران مسؤول این کارخانه‌ها در زمینه رفع آلودگی است.

باتوجه به گفته‌های این مقام مسؤول سه کارخانه در این موضوع مطرح‌اند و باید دید که پاسخ این واحدهای صنعتی به این مسأله چیست.

به زودی وام می‌گیریم!

هادی کاظمیان، مدیرعامل کارخانه قند شیروان نیز در همین خصوص درگفت وگو با خبرنگار فارس در شیروان، اظهار کرد: سیستم تصفیه فاضلاب کارخانه قند کامل نبوده و ما از سال گذشته اقدام به راه‌اندازی تصفیه خانه جدید کردیم و حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد این پروژه با منابع داخلی خود کارخانه به پایان رسیده اما منتظر دریافت وام محیط زیست هستیم؛ از آنجایی که اقلام موردنیاز برای تکمیل این طرح وارداتی بوده و افزایش قیمت زیادی داشته این پروژه به تعویق افتاده است.

وی گفت: باهمکاری محیط زیست، و معاون استاندار، همکاری‌های لازم جهت دریافت این وام انجام شده و تاپایان مرداد این وام توسط بانک عامل که بانک ملی است، در اختیار ما قرار می‌گیرد.

رئیس کارخانه قند شیروان تصریح کرد: بوی بد تابستان امسال، به این دلیل بود که ما درفصل تابستان هم فرآوری چغندر داشتیم، و تصفیه خانه کارخانه هم ناقص وخروجی آن آلایندگی درحد استاندارد نبوده است و ما اقدام به ایجاد پروژه تصفیه خانه جدید کرده‌ایم.

با توجه به پاسخ کارخانه قند شیروان حل شدن مشکلات منوط به همکاری و دریافت وام است و اگر این مهم محقق نشود مردم همچنان باید شاهد بوی نامطبوع آزاردهنده باشند.

مسؤولیت این آسیب به روستاهای اطراف کارخانه تا زمان حل مسأله که مشخص نیست معضل را کامل نیز حل کند چه کسی است؟

به زودی برگه سلامت می‌گیریم!

از کارخانه قند و وعده‌ی حل شدن که بگذریم به وعده کارخانه بهنوش خواهیم رسید.

کیانوش مختاری در گفت وگو با خبرنگار فارس در شیروان، اظهار کرد: کارخانه بهنوش قدم‌های مهمی برای تصفیه فاضلاب صنعتی برداشته و در مرحله آزمایشی است و ان شالله به زودی نهایی می‌شود.

وی گفت: سازمان محیط زیست همکاری و راهنمایی لازم را در زمینه رفع آلایندگی داشته و صندوقی برای این کار اختصاص داده اما کارخانه بهنوش باهزینه خود کارخانه طرح تصفیه فاضلاب را اجرایی می‌کند.

رئیس کارخانه بهنوش، تصریح کرد: ما واقفیم که سلامت محیط زیست تأثیر زیادی بر منطقه و حتی کارکنان این کارخانه دارد و کارشناس بهداشت استخدام کردیم تا همه جوانب سلامت کارگران را تحت نظر داشته باشیم.

مختاری ادامه داد: تصفیه این مجتمع سیستم بی‌هوازی هوازی است که پساب‌های این مجتمع را ضدعفونی کرده سپس کلرزنی می‌کنند و این پساب‌های تصفیه شده برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

مختاری گفت: باتوجه به پیمانکاری بودن این پروژه و قطعات لازم که باید از خارج وارد شود، کمی تأخیر شده ولی انشاالله به زودی این امر مهم را به سرانجام می رسانیم و برگ سبز سلامت را از محیط زیست دریافت خواهیم کرد.

به زودی شهرداری تصفیه‌خانه ایجاد می‌کند!

آخرین کارخانه‌ای که مطرح شده بود کشتارگاه شیروان است که البته پاسخ مسؤول این کارخانه جای تأمل دارد!

علی خدمتگزار، در گفت‌وگو با خبرنگار‌ فارس در شیروان، اظهارکرد: ساختار کشتارگاه شیروان تحت نظر شهرداری است و طی یک سالی که من ریاست آن را برعهده دارم، شهرداری در‌حال انجام اقدامات لازم برای ایجاد تصفیه‌خانه بوده ولی تا امروز هیچ اقدام عملی برای آن صورت نگرفته است.

حالا باید بررسی شود که واقعا مسؤول آلاینده‌هایی که شاید در حریم شهر قرار دادند چه کسی بوده و حالا راه حلی برای آن بیابند.

به زودی گفتن‌ها را رها کنید/ علاج مشکلات، تخصص است نه توقف

برای رفع آلودگی‌های کارخانه‌ها در دنیا روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرد. امروزه متخصصین با استفاده از توانایی‌های دانشگاهی و تولید فناوری‌های خلاقانه توانسته‌اند برای حذف و پالایش آلودگی‌های محیط زیستی نقش مهمی ایفا کنند.

فیلترهایی وجود دارد با استفاده از انرژی تجدید‌پذیر خورشید برای پالایش هوا تولید شده که مواد به کاررفته در این فیلترها قادر به خوردن آلاینده هوا با ترکیبات ساده و آلی یا معدنی هستند و مواد مضر را اکسید می‌کنند.

همچنین فیلترهای کاتالیتیک که بدون نیاز به انرژی الکتریکی و با استفاده از نور خورشید بوی بد تصفیه فاضلاب‌ها، مخاذن ذخیره سازی مواد شیمیایی پتروشیمی و مواد فسادپذیر آلی، فرآیند تولید کمپوست و دیگر فرآیندهایی که تولید بوی نامطبوع دارند را تصفیه می‌کنند.

در چین یک دودکش عظیم ایجاد کرده‌اند که ۱۸ متر ارتفاع دارد و با استفاده از نورخورشید هوای آلوده شهر شی را پالایش میکند.

در زیر این دود کش ساختمانی وجودددارد که اطرافش باز است و از طرفی پنجره‌هایی برروی سقف ساختمان تعبیه شده که جاذب نورخورشیدند و به سبب این جذب پنجره ها گرم می شوند ودمای هوای مجاور خودرابالا می برند وطبق قانون همرفت درفیزیک عمل می‌کند.

در کشورهای دیگر باایجاد کاشت درخت ودرختچه مسیری رابرای تمیز کردن هوای شهر برنامه ریزی کرده اند.

از کاربردی ترین راه های تصفیه بوزدایی احتراق است که دمای حدود ۶۵۰تا ۸۱۵ درجه سانتی گراد درنظر گرفته می شود. روش‌های متعددی ذکر شده که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

اعتبار نیست پس تصفیه تعطیل است؟!

خیلی‌ها وقتی از روش‌های تصفیه آلاینده‌ها سخن گفته می‌شود بهانه‌ی نبود اعتبار را مطرح می‌کنند.

بله داشتن هزینه این امکانات مهم است اما مهم‌تر از به انتظار نشستن تلاش برای خودکفایی و تولید است چون بلایی که کشورهای توسعه یافته بر سر کشورهای دیگر نازل کرده‌اند مصرف‌گرا شدن و چشم امید بستن به تولیدات آن‌ها بوده است.

تا وقتی مسؤولان و اهل فن کشورمان در انتظار رسیدن امکانات حاضر و آماده‌ی وارداتی هستند مشخصا هرگز به اعتبار لازم برای خرید ان دست پیدا نمی‌کنند در صورتی که اگر افق اهداف را به بلندای تولید و استقلال در اقتصاد ترسیم کنند ایرانی قوی را شاهد خواهیم بود که امید است در دولت ایران قوی این مهم محقق شود.