مشاهده یک‌گونه جدید پرنده در خراسان رضوی/ کوکوی آسیایی تحت درمان است

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی از مشاهده گونه جدید پرنده برای نخستین بار در این استان خبر داد و گفت: کوکوی آسیایی درحالی‌که قادر به پرواز نبود، زنده گیری و برای تیمار و نگهداری تحویل محیط‌زیست شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، محمد عرفانی اظهار کرد: کوکوی آسیایی بانام علمی Eudynamys scolopacea از خانواده کوکوها Cuculidae و راسته کوکو شکلان است که برای نخستین بار در منطقه حفاظت‌شده درونه بردسکن مشاهده شد .

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی ابراز کرد: این پرنده اغلب به‌صورت سرگردان در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور گزارش‌شده و در درخت‌زارها، بوته‌زارها و باغ‌ها مشاهده می‌شود.

وی یادآور شد: طول بدن این پرنده حدود ۴۰ سانتی‌متر، شکل جنس نر و ماده متفاوت و دارای بال‌های پهن و دم نسبتاً بلند است.

عرفانی افزود: کوکوی آسیایی بیشتر از میوه‌ها، حشرات مختلف و تخم پرندگان کوچک تغذیه می‌کند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی یادآور شد: تاکنون در خراسان رضوی ۳۳۴ گونه پرنده تاکنون شناسایی و ثبت‌شده است .

گفتنی است؛ پرنده مذکور توسط دوستدار محیط‌زیست در محل دهانه آب درونه واقع در منطقه حفاظت‌شده درونه از توابع شهرستان بردسکن مشاهده و درحالی‌که قادر به پرواز نبود زنده گیری و جهت تیمار و نگهداری تحویل اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شد، که طبق آخرین معاینات دکتر دامپزشک با مراقبت‌های ویژه رو به بهبودی است.