“اُرس واش” بلای جان جنگل‌های مهدی‌شهر شده؛ سرطانی که می‌تواند جنگل را نابود کند

گروه استان‌ها- “ارس واش” بیماری نیمه انگلی است که بلای جان جنگل‌های اُرس مهدی‌شهر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، بیماری اُرس به تدریج مانند یک غده سرطانی تمام درخت را فرا گرفته و آن را نابود می‌کند.

این آفت برای زنده ماندن از درخت میزبان تغذیه می‌کند و به تدریج تمام گیاه را در برمی‌گیرد و آن را نابود می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار داشت: اُرس در دامنه‌های جنوبی البرز و اغلب مناطق کوهستانی استان وجود دارد.

جعفر مرادی حقیقی با بیان اینکه اُرس در برخی از مناطق استان بیشتر وجود دارد خاطرنشان کرد: شهرستان‌های دامغان و مهدی‌شهر بیشترین جنگل‌های اُرس را دارا هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که درخت اُرس بیشتر در چه اقلیم و آب و هوایی رشد می‌کند و سازگار است گفت: این درخت با آب‌ و هوای کوهستانی، زمستان‌های سرد و خشک و برف‌گیر سازگار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: درختان اُرس همه فواید درختان دیگر را دارند به اضافه اینکه به دلیل مقاومت در شرایط سخت اقلیمی و کمبود خاک قادر به استقرار هستند که درختان و درختچه‌های دیگر قادر به زندگی در این مناطق سخت نیستند.

مرادی حقیقی با بیان اینکه درختان اُرس با تهدیداتی روبه‌رو هستند گفت: مهم‌ترین تهدیدات برای درختان ارس آتش‌سوزی، تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین که منجر به ضعف فیزیولوژیک درختان ارس و ابتلا به آفات و بیماری‌ها می‌شود.

وی مهم‌ترین آفت این‌گونه گیاه نیمه انگل ارس واش عنوان کرد و افزود: این آفت شباهت زیادی به شاخ و برگ گیاه اصلی دارد و با جذب آب و مواد معدنی از ارس موجب ضعیف شدن و در صورت شدت یافتن موجب خشکیدگی درخت می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: با توجه به اینکه میوه اُرس واش توسط پرندگان مصرف می‌شود بذر آن به مناطق مجاور گسترش می‌یابد و در صورت عدم کنترل ممکن است در مناطق وسیعی گسترش یابد؛ و به‌ویژه با توجه به کاهش بارش‌ها و گرم شدن اقلیم که باعث ضعیف شدن درختان می‌شود این مهم سریع‌تر صورت می‌گیرد.

مرادی حقیقی عنوان کرد: بهترین روش مبارزه با این آفت تا کنون قطع و سوزاندن شاخ‌های آلوده و قطع درختانی است که آلودگی سراسری دارند است.

اعتباری که برای نجات درختان اُرس کافی نیست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه اعتبار لازم برای مبارزه با بیماری درختان اُرس وجود ندارد گفت: اعتبار وجود دارد ولی کافی نیست.

مرادی حقیقی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه تنها راه مبارزه با بیماری‌های درختان اُرس قطع آن و سوزاندن است و این درخت از نوع درختان حفاظت‌شده است آیا قطع آن ممنوع نیست؟ گفت: اجرای عملیات بهداشتی که با قطع و هرس همراه است از وظایف سازمان جنگل‌ها بوده و ممنوعیت در خصوص قطع با هدف بهره‌برداری از چوب و سایر موارد است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر نیز گفت: مبارزه با بیماری درختان اُرس در سطح 150 هکتار در جنگل‌های این شهرستان انجام شده است.

حمیدرضاعبدوس با بیان اینکه درختان جنگل‌های اُرس شهرستان مهدی‌شهر درگیر بیماری اُرس است افزود: برای مبارزه با این انگل از محل صندوق توسعه ملی در سال 99 اقداماتی انجام شد و امسال نیز ادامه دارد.