شکنجه و مرگ يک کفتار در قم

ارسال کننده خبر اردلان فضلی
شکنجه و مرگ يک کفتار در قم

شماری از ساکنان محلی در نزديکی شهر قم يک کفتار را گرفتار کرده و آن قدر کتک زده و شکنجه‌اش کردند که حيوان در حالی که اون را با طناب به ديوار بسته بودند، به حالت بيجان رها شده بود.

روز ۱۸ شهريورماه در نزديکی شهر قم و پس از تماس برخی از ساکنان با سازمان محيط زيست، ماموران اين کفتار را در حالی پيدا می‌کنند که هنوز زنده بوده و به دليل جراحت زياد بيجان شده و به ديوار بسته شده بود. ماموران تلاش می‌کنند او را بگيرند ولی در جريان گرفتن حيوان جان می‌سپارد.

ايمان معماريان، دامپزشک مرکز بازپروری پرديسان که حيوان را کالبد شکافی کرده می‌گويد: «اين کفتار بالغ نزديک به ۷۰ کيلو وزن داشت. وقتی به ما تماس گرفتند، گفتند کفتار زنده است و ما داريم او را می‌گيريم و می‌آوريم. ما خود را آماده کرده بوديم که جلوی خونريزی را بگيريم ولی حيوان را مرده به ما تحويل دادند.»

به گفته آقای معماريان، اين کفتار دچار «شکستگی دنده‌ها، خونريزی و خونمردگی عضلات دو طرف ناحيه شکم، شکستگی دندان‌ها، پارگی طحال شده بوده است. يکی از دنده‌های شکسته وارد ريه شده و باعث خونريزی ريه هم شده است که نشان می‌دهد کتک زياد خورده و به شدت آزار ديده است.»

وی می‌افزايد: «عامل اصلی مرگ اين کفتار خونريزی شديد داخلی بود به شکلی که وقتی شکم او را باز کرديم، حجم زيادی از خون از بدن حيوان خارج شد.»

کفتار به دليل اين که شکارچی نيست، حيوان کندی است و اگر او را دوره کنند و بخواهند بگيرند خيلی چالاک نيست که خود را بتواند آزاد کند يا راحت فرار کند. به گفته آقای معماريان، اين کفتار به احتمال زياد يا جايی گير کرده و يا در خرابه‌ای دوره شده است.

کفتار برای هیچ انسانی خطری ندارد و به هیچ موجود زنده‌ای هم حمله نمی‌کند. باعث خطر برای گله یا رمه هم نیست. این حیوان برای طبیعت بسیار مفید است و فقط از بازمانده و لاشه مرده دیگر حیوانات تغذیه می‌کند.