کلاف جدید آتش سوزی‌ ها در مهمترین ذخیره گاه طبیعی ایران

خاموش کردن آتش در پناهگاه حیات وحش میانکاله وظیفه قانونی کدام نهاد است، محیط زیست یا سازمان جنگل‌ها؟

ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه مطابق بند ج ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران مصوب ۱۳۹۸ اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع به عهده وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: در همان قانون بدون اینکه عرصه‌ها را جداسازی کنند به صراحت وظیفه اطفای حریق در همه عرصه‌های طبیعی و جنگلی را به عهده سازمان جنگل‌ها با همکاری دستگاه‌های نظامی و انتظامی گذاشته است.

او افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست در همان قانون از عضویت در ستاد مدیریت بحران حذف شد و دیگر عضو ستاد بحران نیست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: دولت هم در سال ۱۳۹۹ هم در سال ۱۴۰۰ در تبصره ۱۳ قانون بودجه، ۱۰۰ میلیارد تومان برای اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی به سازمان جنگل‌ها اختصاص داده است.

ابراهیمی با بیان اینکه قانون تکلیف را مشخص کرده است، گفت: مطالبه گری نیز باید در چارچوب قوانین و وظایف باشد.

او درخصوص آتش سوزی‌های چند سال گذشته در میانکاله گفت: وقتی قانون تکلیف و بودجه برای اجرای این تکلیف را مشخص کرده است دستکاه متولی هم مشخص می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: اطفای حریق در میانکاله بر اساس قانون بر دوش ماموران محیط زیست نیست و این افراد بر حسب وظیفه وجدانی خود با کمترین امکانات و منابع با آتش مقابله می‌کنند.

ابراهیمی گفت: اگرچه قانون به صراحت از همکاری نهاد‌های نظامی و انتظامی با سازمان جنگل‌ها و مراتع برای اطفای حریق نام برده و شرکت‌های خصوصی یا سایر ادارات وطیفه قانونی ندارند، اما در هنگام بروز آتش در میانکاله شهرداری بهشهر، زاغمرز و برخی دستگاه‌ها در حد مقدورات خود کمک می‌کنند که جای قدردانی دارد.

او افزود: هر زمان که آتش در میانکاله زبانه می‌کشد رسانه‌ها و مردم سراغ محیط زیست را می‌گیرند و از این اداره مطالبه گری می‌کنند در حالیکه قانون وظیفه اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی را به عهده دستگاه دیگری گذاشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: اگرچه محیط زیست با همه توان دارد برای مهار آ تش در عرصه‌های طبیعی تلاش می‌کند، اما خاموش کردن آتش در این عرصه‌ها تکلیف قانونی ما نیست.

توقع دارید، امکانات بدهید

ابراهیمی با بیان اینکه ماموران محیط زست بر اساس وظیفه انسانی خود و با دست‌های خالی دل به آتش می‌زنند، گفت: دستگاه‌های اجرایی اگر توقع خاموش کردن آتش توسط محیط زیست را دارند حداقل امکانات و تجهیزاتش را هم بدهند.

او افزود: بعد از سال‌ها که تقاضای اختصاص لودر برای اطفای حریق در میانکاله کرده بودیم امسال توانستیم یک دستگاه لودر اجاره‌ای بکار بگیریم.