افزایش خسارت حیات وحش به اراضی کشاورزی خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خشکسالی‌ها ورود حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان و خسارت در این بخش را افزایش داده و تلاش ما این است که این خسارت‌ها محدود شود.

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با بیان اینکه تعارض بین انسان و حیات وحش به قدمت عمر انسان وجود داشته است گفت: در گذشته ورود وحوش به روستا‌ها شاید به خاطر آب بود که با ساخت آب انبار‌ها و آبشخور‌ها در حال حاضر برای نوشیدن آب کمتر به سمت اراضی کشاورزی می‌آیند.

او افزود: باید در سطح ملی زیرساخت قانونی و اعتباری مناسب برای جبران خسارت حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان در نظر گرفته شود.

اکبری بیان کرد: در ۲ سال گذشته از محل درآمد فروش پروانه‌های شکار که سال‌های ۹۷ و ۹۸ فروخته شد، مبلغی به استان برگشت داده شد و مقداری فنس خریداری و در اختیار کشاورزان آسیب دیده به‌خصوص در منطقه حفاظت شده درمیان و سربیشه قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: مکاتبات متعددی با مرکز و مراجع استانی درخصوص جبران خسارت وحوش انجام دادیم و به دلیل مشکلات مالی دولت، تاکنون مبلغی برای جبران خسارت‌ها اختصاص نیافته است و در ۲ سال اخیر نتوانستیم خسارت وارده را جبران کنیم.

او تصریح کرد: با تله‌گذاری از سوی افراد سودجو گاهی وحوش ما به طرز خیلی خشن کشته می‌شود.

اکبری ادامه داد: بیمه، خسارت حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزی را پوشش نمی‌دهد و این موضوع خسارت طبیعی است که باید زیرپوشش بیمه قرار گیرد اما تاکنون شرکت‌های بیمه زیر بار نرفته‌اند.